ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad heter Johanna som vigs 14 jun 1777 i Malmö St Petri EI:2  (läst 295 gånger)

2021-11-25, 22:58
läst 295 gånger

Utloggad Jonas Wester

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 22:41
    • Visa profil
Hej!

Kan någon hjälpa med vad som egentligen står i vigselnotisen mellan murgesällen Lars Kinman (här stavad Kindman) och hans hustru Johanna.

Förutom Johannas efternamn så är jag intresserad av all information som kan leda sökandet vidare. Under Johannas fortsatta leverne så omnämns hon (såvitt jag sett) antingen enbart med förnamnet eller med makens efternamn. I senare Hfl anges dock att hon var född 1740 i Ystad.

Vigselnotisen kan hittas längst ned till vänster i på följande länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0068049_00050

Tack på förhand.

Mvh // Jonas

2021-11-26, 10:08
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5405
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:09
    • Visa profil
lystes första gången för murargesäll Lars Kindman, sedel från Pastor Norén och pigan Johanna Gretha , sedel från Pastor Perslöf (?) att intet hinder är.
NB Skiftat(??) icke om upgift.

2021-11-26, 12:34
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Det sista stycket får jag till ”NB skiftet icke ännu[?] upwist”; med tanke på att Johanna Gretha sägs vara piga måste det vara Lars som varit gift tidigare, och vid första lysningstillfället anmärktes det alltså att han ännu inte uppvisat skiftet efter den tidigare hustrun, vilket var ett krav för att få gifta sig.
 
Det står även att Johanna Greta får ”Sedel från Prosten Herslof”, som måste vara identisk med Jöran Peter Herslow (1731–1804). Han var sedan 1763 stadskomminister i Malmö S:t Petri och blev 1771 även kyrkoherde i det närliggande pastoratet Bjärshög och Oxie, där han även erhöll titeln prost 1773 (enl. Lunds stifts herdaminne, band 12).

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-11-26, 21:28
Svar #3

Utloggad Jonas Wester

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 22:41
    • Visa profil
Tack till er båda för väldigt klargörande tankar. Texten blir nu mycket tydligare.

Jag satt länge och funderade på om det fanns koppling till Härslövs socken utanför Landskrona, samt om ordet som tolkas som Sedel efter Gretha var ett efternamn eller inte.

Fortfarande finns inte alltför mycket att gå på (hade t.ex. önskat ett tydligt efternamn istället för det andranamn som jag spontant tror Gretha är) men möjligheten att Lars varit gift tidigare är definitivt ett uppslag värt att följa upp.

Trevlig helg!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna