ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: DNA-test eller inte, det är frågan....  (läst 1273 gånger)

2021-11-24, 11:02
läst 1273 gånger

Utloggad Sune Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 15:09
    • Visa profil
En okunnig frågar..Vad tillför mitt DNA-test min släktforskning?

Jag har ett släktträd där jag ser att min farfar kommer från Uppland och jag kan följa anor i ”trädet” ned till c:a 1650. Min farmor kommer också från Uppland och även där kan jag följa anor i ”trädet” till c:a 1700. På min mors sida kommer morfar även han från Uppland och honom jag kan följa ”trädet” till c:a 1700. Min mormor kommer från Finland med anor i Satakunda landskap Sastmola kommun till största delen och även där har jag lyckats att finna hennes anor till c:a 1700. Det finns naturligtvis även några oä-barn med okänd fader i trädet men i en icke rak linje till mig.
Jag har följt Peter Sjölunds webinar ang DNA-test och tycker att det verkar mkt komplicerat och ser inte direkt att det ger mig mer kunskap om mitt släktträd. Rätta mig gärna om jag har fel!
Mvh
Sune

2021-11-24, 15:40
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej Sune!

Jag har själv inte tagit något DNA-test men har flera släktingar som gjort det. De har med hjälp av Autosomalt DNA-test i alla fall kunnat bekräfta att de fädrer vi har i ett gemensamt led är de rätta. Ibland är ju inte de fädrer som uppges de verkliga fädrerna, men här vet vi nu säkert att det är så. Det kanske inte låter så övertygnade men jag kan även tänka mig att ifall du har några led som slutar på 1700-talets andra hälft, så kan du kanske genom att jämföra flera DNA- träffar förstå ungefär var du har anor i det ledet och sedan med hjälp av vanlig släktforskning komma fram till exakt hur ni bör vara släkt. Ifall du kan spåra samtliga anor bak till ca 1700 har du nog inte så mycket nytta av ett autosomalt test (om du nu inte vädersätter att komma i kontakt med tidigare okända släktingar) men har du led där det tar slut på början av 1800-talet eller andra halvan av 1700-talet kan du nog få en del hjälp genom ett sådant test.

Själv har jag försökt övertyga min far att testa sitt mitokondriella DNA för att jag ev. ska kunna lösa ett problem på min farmors raka möderneslinje, men min far vill inte ta ett. Det finns ju mer än autosomala test så Y- och mt-DNA kan ju ibland varavädrdefulla för en släktforskare.

Hoppas detta kan hjälpa dig lite i dina funderingar.

VH Klas

2021-11-24, 16:08
Svar #2

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 10:29
    • Visa profil
Hej!


Som Klas skriver är det åtminstone ett kvitto på att din pappersforskning är korrekt och det kan även dyka upp överraskningar. Visade sig att min farfars farbror var fadern till ett oäkta barn, ett faktum som DNA-träffen bevisade bortom allt rimligt tvivel (trots att inga skrivna källor existerar).

Tycker man om emigrantforskning är det en guldgruva - om du testar ditt autosomala DNA på till exempel Ancestry kommer du få mängder med träffar i USA (brukar vara roligt - och uppskattat - att reda ut släktskapen om amerikanen inte kommit speciellt långt i sina efterforskningar).



Annars är Y-DNA och mtDNA väldigt spännande om man vill dyka ner på djupet kring  ens raka fäderne eller möderne.

2021-11-24, 19:53
Svar #3

Utloggad Sune Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 15:09
    • Visa profil
Tack Klas och Anders för svaren.
Jag har ett träd som i de flesta grenar går tillbaka till början på 1700 och i de flesta fall med ett funnet födelse/dop-datum. På både "svärdssidan" och "spinnsidan" har jag kommit ned till slutet på 1600 och jag stannar där. Min morfars syster emigrerade 1888 till US men dom inte vara intresserade av någon kontakt med Sverige.
Tills vidare avvaktar jag ett DNA-test.
Mvh
Sune

2021-11-25, 15:49
Svar #4

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 943
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 21:51
    • Visa profil
    • edshult.eu
Hej,
Jag vill vara ett "troll" här och ställer frågan:
1) Med Google, Facebook etc. skänker man sin 'mjukvara' till amerikanska koncerner.
2) Med DNA-test skänker man sin 'hårdvara' till andra amerikanska koncerner.
Jag undrar hur klokt det är och vad dessa data kan användas för i framtiden.
Har aldrig använt Facebook (dock  Google på flera sätt - Gmail, Android mm). Tänker inte göra DNA-test av denna orsak.
Hälsningar,
Karl-Henrik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna