ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sophia Jacobsdotter - kanske?  (läst 518 gånger)

2021-11-23, 13:34
läst 518 gånger

Utloggad Marianne Boijsen Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2023-10-05, 10:07
    • Visa profil
Hej!
Jag söker efter en anmoder till min make, Hon skall enligt vad jag vet vara född 1746, sannolikt i trakten kring Lur möjligen Skee. Det enda jag hittat i kyrkoboken Lur är bifogade bild som jag omöjligen kan tyda.
Kan någon läsa?
mvh
Marianne
Vänliga hälsningar
Marianne

2021-11-23, 14:14
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det finns ingen Sofia Jacobsdotter på din bild. Däremot en hust. Anna Jacobsd:r som dött.

Det föds en Sofia Jacobsdotter den 1/12 1747 (döpt den 6/12) på Tannam i Lurs moderförsamling Tanum (C:1, s. 692). Kan det vara hon? Vad vet du mer om henne?

Var (i vilka källor) har du hittat henne? Det är enklare att hjälpa till att hitta rätt Sofia om man har en trådände att börja nysta i...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-12-02, 12:49
Svar #2

Utloggad Marianne Boijsen Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2023-10-05, 10:07
    • Visa profil
Hej!
Tack för hjälpen - ledsen det dröjde med svaret!

Den Sophia jag hittat är enligt husförhörslängder f 1746 och dog den 22 februari 1830.

Utdrag från detta:
"Namn   Sofia Jakobsdr.
Födelse   1746
Hemvist   Mellan 1825 och 1830   Hasthem, Lur, Göteborgs-och-bohus, Bohuslän, Sweden
Död   22 feb 1830
Bok
Land   Sweden   Bok   Lur AI13, 1825 - 1830
Provins   Bohuslän   Plats   Hästhem
Län   Göteborgs-och-bohus   Sida   33
Församling   Lur   Rad   40"

Hon bodde då hos sin dotter Niliana Nilsdotter f 1 april 1789 och dennes man Kristen Eriksson f 16 sept 1774. Niliana var yngst av syskonen som hette Jacob, Anna, Christina, Olof, Engelbregt, Maria och Oliana.
Nilianas far hette Nils Olsson och var född ca 1735.

Detta är i princip vad jag vet, men har fastnat där. All hjälp uppskattas mycket.
Med vänlig hälsning
Marianne
Vänliga hälsningar
Marianne

2021-12-05, 23:43
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Man kan inte lita på husförhörslängders födelseuppgifter (dag, månad, år, ort). Det kan lätt bli läs- eller skrivfel när en ny längd läggs upp och uppgifterna förs över från den gamla, eller när uppgifterna skrivs in på en attest vid flyttning och sedan därifrån förs in i den nya församlingens husförhörslängd. Att Sofia är född 1746 ska alltså tas med en nypa salt.

För att vara säker på att man hittar rätt person, så behöver man följa personen bakåt genom husförhörs- och flyttlängder, längd för längd (eller framåt från en 'misstänkt' persons födelse). Och gärna kompletterat med andra källor, t.ex. bouppteckningar och mantalslängder.

Om man följer Sofia på det viset, så ser man att det är den Sofia som jag nämnde i mitt förra inlägg.

Hon föds alltså i Tanums socken den 1/12 1747 (C:1, s. 692). Föräldrarna är Jacob Andersson och Kjerstin Andersdotter. I födelseboken står bara att de bor på Tannam, men i 1748 års mantalslängd (f. 114v; daterad den 5-6/11 1747) finns de på Tannam Svensgård.

Fadern dör tidigt, den 19/11 1749, 29 år gammal (C:1, s. 754). I den knappt läsliga bouppteckningen (Tanums m.fl. HR FII:6a, s. 141) bekräftas att de bor på "hälften uti 5/8:dels hemmanet" Tannam Svensgård (hela Svensgården är alltså på 5/8 mantal, varav Jacob har hälften). Enkan heter Kjerstin Andersdotter, och enda barnet är dottern Sofia som är "på tredje året".

Kjerstin gifter om sig med Ola Andersson. Jag kan inte hitta vigseln i kyrkoboken, men den är skadad; det fattas en del av sidorna 1750. Och det var förmodligen då som de gifte sig, eftersom deras första barn, Anna, föds den 4/2 1751 (C:2, f. 11r).

Den 15/6 1766 gifter sig pigan Sofia Jacobsdotter från Tannam och drängen Ola Nilsson från Torseröd (Tanum C:2, f. 445r). De finns på Tannam i Tanums första bevarade husförhörslängd (AI:1, s. 241).

Ovanför dem finns Ola Andersson och Kjerstin Andersdotter med barn, bland dem dottern Sofia. Hon är här 13 år (när längden lades upp 1760). Och sedan är hon alltså nedflyttad när hon gift sig. Här står också att modern Kjerstin och styvfadern Ola A. flyttat till Gurseröd "om våren 1766". Sofia och hennes man Ola N. tog alltså över bruket på Tannam när de gifte sig.

Den 17/5 1772 dör Ola Nilsson på Store Hästum i Lurs socken, 40 år gammal (Lur C:2, inget sidn:r). Att det är rätt man framgår av bouppteckningen (Tanums m.fl. HR FII:11, s. 326). Enkan heter Sofia Jacobsdotter, och det enda "vid livet varande" barnet är den 2-årige sonen Jacob. Det sägs också att gården i Hästum har de tillbytt sig mot enkans arvejord, 5/16 mtl Tannam Östergård i Tanums socken. Östergård lär vara ett skrivfel; det var ju på Svensgården som de bodde enligt både faderns bouppteckning och mantalslängden (också 1766 års längd, f. 241r - där de brukar just 5/16). Men det kan för säkerhets skull kontrolleras i uppbudsprotokollet.

Den 13/6 1772 dör Kjerstin Andersdotter på Gurseröd (Tanum C:3, s. 908). Enligt bouppteckningen (Tanums m.fl. HR FII:11, s. 371) heter enkemannen Ola Andersson. Kjerstin har fyra barn, varav ett från det förra giftet, 25-åriga enkan Sofia Jacobsdotter.

Och den 4/7 1773 gifter sig bondeenkan Sofia Jacobsdotter från Store Hästum med drängen Nils Olsson från Björke i grannsocknen Skee (Lur C:3, inget sidn:r). De finns också i husförhörslängden på Store Hästum (Lur AI:2, s. 17).

Och i nästa hfl (AI:3, s. 15) står att Nils är död. Han finns också i dödboken den 9/11 1783, 47 år gammal (C:2, inget sidn:r). Dottern Niliana föddes alltså efter faderns död, den 1/4 1784 (Lur C:2, inget sidn:r).

I nästa hfl (AI:4, s. 24) är Sofia omgift med Torkel Torstensson. De finns i vigselboken den 19/6 1785 (C:2). Han är dräng från Össby (Östby).

Sedan är det bara att följa dem på Store Hästum framåt i husförhörslängderna tills dottern Niliana (Torkels styvdotter) gifter sig med Christen Eriksson.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-12-06, 17:56
Svar #4

Utloggad Marianne Boijsen Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2023-10-05, 10:07
    • Visa profil
Hej Jörgen!
Vilket fantastiskt jobb du gjort!  Det här hade jag inte klarat själv så tusen tack för hjälpen med detta. Jag lider fortfarande av svårigheterna att läsa texten i de äldre kyrkoböckerna och är så otroligt tacksam att Anbytarforum och alla fantastiska människor som deltar där finns.
Jag ska nu kasta mig in i Sofias historia igen!

Återigen - tack!
Marianne
Vänliga hälsningar
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna