ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Väggduk ursprung  (läst 736 gånger)

2021-11-19, 07:53
läst 736 gånger

Utloggad Hans Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 21:45
    • Visa profil
Hej

Se bifogad bild.

Är det någon känner igen varifrån en sådan väggbonad har sitt ursprung?
Det ser ut som om att människorna har någon form av folkdräkt/högtidsdräkt. Vilket landskap förknippar man dessa med?

Vad jag vet om väggduken är att den runt 100 år gammal.

Mvh
Hans Jönsson

2021-11-20, 22:25
Svar #1

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:26
    • Visa profil
Så roligt att se en gammal bonad. Har kollat i min litteratur om bonader, men denna finns ej med. De uppritade bonaderna skickades efter från katalog eller köptes av kringreande "nasare". Kan inte tänka mig att garn följde med utan man använde sig nog av det man hade hemma. Hade man en passande tygbit lånade man en bonad, duk eller annat arbete och ritade av.
Det skulle vara intressant att se samma mönster broderat av någon annan, och jämföra färgerna. Man kan även ha använt sig av olika garnkvalitet som då ger olika helhetsintryck.
Att köpa en broderisats och slaviskt följa typ av garn och exakta färgnummer är ett senare påfund som för mig känns mindre kreativt.
Hälsar
Maiken, som gärna kopplar av forskandet med just handarbete
Maiken Arvidsson

2021-11-21, 12:10
Svar #2

Utloggad Hans Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 21:45
    • Visa profil
Hej Maiken

Tack för ditt svar.

Se bifogad bild.

Hittade denna som bild från ett museum för handarbete i Finland.

Texten på väggduken är intressant.

hell er gifmilde! gäst är inkommen; sägen hvar han bänkas bör!

Texten är från ”Den poetiska Eddan”. Föra vara mer exakt Hávamál (Den höges sång) vilken var tillägnad guden Oden.
Denna del av Eddan skrevs mellan 800-1000 i Norge eller på Island sägs det.

Valet text från Eddan och människor i folkdräkt ca 1920 tal är lustigt.

Kan du se vilken folkdräkt de har på sig?
Det ska tydligen finnas ca 840 i Sverige så jag gav snabbt upp.

Mvh
Hans

2021-11-21, 15:14
Svar #3

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:26
    • Visa profil
Hej Hans!
Är tyvärr så dålig på hembygdsdräkter att jag inte kan hjälpa dig med vilken det är. Ser att du har lagt in två olika bilder. På de två bilderna har dessutom kläderna olika färg. Det är ingen garanti att någon av dessa varianter finns i verkligheten, den som broderade kan ha tagit garner som fanns samt valt färger efter tycke och smak.
Kombinationen Eddan och folkdräkt är inte alls märklig. Även om bonaden anges vara från 1920-talet kan den mycket väl vara ritad tidigare. Under 1800-talet hade intresset för vikingatiden och de isländska sagorna ökat och vid sekelskiftet var intresset så stort för folkdräkter att hade inte trakten någon dräkt sedan förut hittade man på en.
Hälsar
Maiken
Maiken Arvidsson

2021-11-21, 18:56
Svar #4

Utloggad Hans Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 21:45
    • Visa profil
Hej Maiken

Den första duken (utan text) hänger hos en släktings hem i USA.
Jag har ett mycket gammalt svart-vitt foto där man ser duken. Då hade den text så vid något tillfälle har texten tagits bort eller täckts över.

Men jag köper din förklaring om intresset för folkdräkter och vikingar.

Tack för denna gång.

Mvh
Hans

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna