ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Värnpliktskort för Per Algot Ljungholm  (läst 442 gånger)

2021-11-19, 00:55
läst 442 gånger

Utloggad Oskar Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 19:58
    • Visa profil
Hej alla!


Jag undrar om jag kan få hjälp att tyda och tolka min farmors pappas värnpliktskort som jag har bifogat här.
Han föddes som Per Algot Ljungholm den 5/3 1905 i Häradshammar församling på Vikbolandet i Östergötland.


Min farmor berättar att han var i hemvärnet under andra världskriget, går detta att styrka genom att kolla på hans värnpliktskort? Jag förstår inte riktigt vad alla förkortningar betyder och behöver hjälp med att tolka kortet, speciellt då under krigsåren då han alltså skulle vara i hemvärnet enligt min farmor.


Tacksam för all hjälp jag kan få att tyda detta kort och vilka roller han hade under sin värnpliktstid.
/ Oskar

2021-11-19, 15:38
Svar #1

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 520
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 14:22
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Ljungholm var född 1905 och gjorde sin värnplikt vid 20-års ålder, dvs 1925. Den fullgjordes vid Andra livgrenadjärregementet, I5, i Linköping (6 kompaniet) och han utbildades till gruppchef. Även ett par rep-möten gjordes där. År 1927 sammanslås Första- och Andra livgrenadjärregementena och istället bildas Livgrenadjärregementet, I4, så sista rep-mötet 1928 gjordes således vid I4.
 Under andra världskriget tillhörde han Landstormen vid landstormsförband L4.
Landstormsregementenas förbandsnummer började på "L" följt av ett tal i intervallet 1 - 21. Siffrorna efter "L" står för det inskrivningsområde de var uppsatta i. Exempelvis så betyder förbandsbeteckningen L4 ett landstormsregemente uppsatt i Östergötlands inskrivningsområde (Io4).
I och med ett försvarsbeslut år 1942 avvecklades Landstormen och istället togs lokalförsvaret över av det då nybildade Hemvärnet. /Hans

2021-11-21, 12:36
Svar #2

Utloggad Oskar Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 19:58
    • Visa profil
Tack så jättemycket Hans för svaret! Då stämmer det förmodligen det farmor sagt om hennes pappa!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna