ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Langen  (läst 162 gånger)

2021-11-16, 19:56
läst 162 gånger

Utloggad Ralph Birgerson Langen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2021-11-16, 19:56
    • Visa profil
Får en del förfrågningar om vi som heter Langen i Sverige är släkt med varandra. Är född 1941 och forskat en del runt mitt dopnamn för 80 år sedan och kommit fram till några är släkt med varandra. Det gäller dem i första hand som har den norske medborgaren och min farfar Henrik Langen i släktledet. Mina far hette Gösta Daniel Langen och jag har hel- och halsyskon på min fars sida framförallt i Sverige. Nämnda namn Langen kommer från sjön Langen (Lången på svenska) upp vid Röros. En affärsman som föddes runt 1660, känner för tillfället inte till födelsenamn på 1600-talet, tog sig namnet Langen efter sjön Langen där han i början 1700 talet byggde en skjutsstation, som senare blev ett gästgiveri intill själva sjön Langen. Detta gästgiveri finns fortfarande i drift och på hemsidan http://www.langen-gjestegaard.no/ finns följande info:

"Langen gård har røtter helt tilbake til 1730-årene. Det var kullbrenning for Røros kobberverk som gjorde at de første beboerne slo seg ned her. De levde av skogsdrift/kullbrenning og gårdsdrift helt frem til 1887. Da ble det bygd vei fra Røros og ut til Femund, hvor det begynte å gå en egen rutebåt kalt «Femund I». I den forbindelse ble Langen Gård utpekt til å være skyss-stasjon for folk som skulle være med båten, eller som kom med båten og skulle videre til Røros. Etter 1888 har Langen Gård derfor drevet med overnatting og servering i tillegg til gårdsdrift".

Alltså, många Langen i Sverige härstammar från Norge och de flesta Langen i Norge har sitt ursprung från slutet 1600-talet i Röros-trakten. Finns mer att reda ut för den som känner sig manad, men mycket redan gjort av den Norska Langengrenen.
Ralph Langen Birgerson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna