ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 2 bröder Bjurling  (läst 263 gånger)

2021-11-16, 12:58
läst 263 gånger

Utloggad Eva Nygren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-04-05, 20:14
    • Visa profil
Behöver hjälp med läsning av dödsorsaker till
Johan Gustaf Bjurling död 1899-02-08   Västerås Domkyrkoförs. F:II sid. 82
Hugo Anders Bjurling död 1897-03-22        "             "               F:II sid. 41
Tack på förhand

2021-11-16, 13:22
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Eva!
 
Hugo Andreas Bjurlings dödsorsak 1897 får jag till Pneumonia acuta Influensa, alltså akut lunginflammation i kombination av (eller kanske snarare orsakad av) influensa.
 
Johan Gustaf Bjurlings dödsorsak 1899 var mer svårläst. Jag är dock ganska säker på att det står Ulcus ventriculi Enteritis chr[onica], alltså magsår i magsäcken i kombination med kronisk inflammation i tunntarmen. Jag hade dock inte hört talas om ”ulcus ventriculi” tidigare, utan endast ”cancer ventriculi”. När man kikar i SCB-utdraget över Johan Gustaf Bjurlings dödsorsak står där också tydligt ”Cancer ventriculi”, men i originaldödboken som du hänvisar till kan jag inte få det till något annat än ”Ulcus ventriculi”. Denna dödsorsak existerar tydligen mycket riktigt även om jag inte hört talas om det tidigare, så frågan är vilket som är rätt? Har man skrivit in fel från dödsattesten i originaldödboken och sedan korrigerat dödorsaken innan den fördes in i SCB-utdraget, eller har personen som skrev in dödsorsaken i SCB-utdraget läst Ulcus fel, tänkt som jag gjorde och tolkat det som Cancer?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-11-17, 16:19
Svar #2

Utloggad Eva Nygren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-04-05, 20:14
    • Visa profil
Hej Markus!
Tack för snabbt och uttömmande svar.
Jag vill tro att den ursprungliga texten om dödsorsak är den rätta, men det lär man aldrig få veta.
Hälsningar
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna