ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wadensten, Johan  (läst 614 gånger)

2021-11-15, 16:14
läst 614 gånger

Utloggad Hans Thimell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 16:14
    • Visa profil
Hej!
Jag söker information om Johan Wadensten f: 1686? alt 1687? - d: 17620619 i Veinge.
Han gifter sig 1711-11-22 Med Elisabeth Hultman (Riddarholmens kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/SSA/0013/C I/1 (1636-1735) Bild 329)
De får två barn Maria Elisabeth 1712-11-19 och Johannes 1714-06-23 födda Riddarholmen men flyttar, någon gång mellan 1714 och 1716 till Halmstad där de får ytterligare 2 barn Axel Julius 1716-04-18 och Eva Beata 1718-06-29.
Hustrun avlider 1723-01-13 i Veinge och Johan gifter om sig 1738 med Ingeborg Svensdotter och de får ytterligare 6 barn alla födda i Veinge.


Jag har inte lyckats hitta var Johan Wadensten föddes eller vilka hans föräldrar var. Jag hittade någonstans (fråga mig inte var för anteckningen jag gjorde är borta) att han föddes 1687-01-19 men en annan källa säger 1686 i Veinge. Jag har dock inte lyckats tyda ut att det fötts någon Johan i Veinge under 1686 och 1687 saknas ju i födelse och dopboken i Veinge.
Jag har heller inte lyckats hitta några uppgifter kring Johan och Elisabeths flytt från Riddarholmen till Halmstad? Det måste ju ha varit en rejäl resa under 1700 talets början så man undrar ju vad som föranledde denna flytt? Med tanke på de första 2 barnens faddrar vekar de ju ha rört sig ganska högt upp i sociteten i Stockholm under tiden på Riddarholmen (von Otter, Lagermarck, Tegnér, Stenort mfl.).


2021-11-15, 19:34
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Hans!
 
Även jag har i många år sökt Johan Wadenstens ursprung, utan att lyckas. Jag funderade länge på om han möjligtvis var släkt med (brorson till?) Lars Wadensteen (1649–1704) som blev professor vid Uppsala universitet och slutade sina dagar som assessor i Svea hovrätt samt adlades 1702 under namnet Wadenstierna, men jag tyckte att avståndet var lite för långt mellan Veinge och Ballingsta socken i Uppsala län, Lars Wadenstiernas födelseort.
 
Nyligen gjorde jag dock samma fynd som du, nämligen vigsel- och födelsenotiserna 1711–1714 i Stockholm, och därmed vaknade åter intresset för ett eventuellt släktskap mellan Johan Wadensten och Lars Wadenstierna. Jag gick därför igenom alla digitaliserade dokument i de olika biographica-samlingarna hos Riksarkivets digitala forskarsal rörande ätten Wadensten-Wadenstierna, dock utan att hitta några ledtrådar till Johan Wadenstens ursprung eller eventuell koppling mellan honom och Wadenstiernorna.
 
Jag kan förresten tillägga att Johan Wadensten och Elisabeth Hultman hade ytterligare ett barn, som föddes innan de gifte sig. Detta barn har först antecknats bland Riddarholmens utomäktenskapliga barn 1710 (CI:1, 1636–1735, opag.):
 
An:o 1710
den 20: Octob: Christnades ett oächta barn af H:r
Lexell, som föddes samma Natten, Modren war
Lisken Hultman och fadren föregafz wara
en skrif[war]e hoos Borgmästaren H:r Adam Leyell,
Johan Wadenstéen wid Nambn – Beatha
Fadd:r [lucka]”.
   
…och sedan har barnet i efterhand även förts in bland Riddarholmens äktafödda barn 1710, uppenbarligen efter att föräldrarna gifte sig 1711 och barnet alltså legaliserades:
 
”[1710] den 20: Octobr. Christnade Comminister Lexell Lisken Hultmans och dess trolofwade Johan Wadensteens barn, som blefwo wigde d 22. Julij 1711. – Beatha
                      Faddrar
Kutsken Petter Myrberg, Corporalen Meijers hustro,
Anna Adams dotter, hustro Elisabeta Johans dåtter.”
 
Med tanke på Johans Wadenstens förnamn och att han själv döper en son till Nils så finns det en intressant dopnotis 1696 i Giresta socken i Uppsala län, inte så långt från Lars Wadenstiernas födelseort Ballingsta (Giresta C:1, 1680–1712, sid. 148):
 
”d 27 Maij Christnades Nils Wadenstens lilla doter i
biälksta Modrens N. H. Margreta Johansdåtter Wästing
barnsens N. Helena Christina. Fadrarna woro Abram
Hinderson i Torsueda och Mons. Johanes bogman Q.
Probstens hustru och Måns Stafs hustru Malin.”
 
Tyvärr hittar jag inga fler barn till detta par i Giresta kyrkobok, och mantalslängderna tycks ha en stor lucka åren 1681–1708. I det närbelägna Nysätra socken i Uppsala län vigs dock 1698 17/4 en Nils Lindman ”och Hustru Magareta Westing uti Algistomta” som tillsammans får sonen Jöran därstädes 1699 6/2 (Nysätra C:1, 1689–1726, opag.). Att denna Margareta kallas hustru och inte piga antyder ju att hon kan ha varit gift tidigare, kanske med Nils Wadensten? I så fall har hon eventuellt flyttat hem till sina föräldrar efter hans död, för i 1700 års husförhörslängd för Nysätra socken bor änkefru inspektorskan Westing i Algistomta. Å andra sidan antecknas det i Nysätra kyrkobok 1697 att ”Octobr: d: 3. begrofs Inspectoren uti AlgisTomta, Sal: Johan Westing, som war 52 åhr 14 dagar”, vilket ju ger födelseåret 1645 – vilket är lite väl ungt om han ska ha fått en dotter Margareta som hypotetiskt sätt skulle vara mor till Johan Wadensten, född 1686/87. Kanske är inspektorn istället hennes bror, om dessa personer ens är släkt med klockaren Johan Wadensten över huvud taget… Min tanke var att denna Margareta Westing och hennes make Nils Lindman kanske gick att återfinna i någon tidig husförhörslängd eller mantalslängd, med en son / styvson Johan Wadensten, men även i Nysätra är det en stor lucka i mantalslängderna 16811708 medan husförhörslängderna börjar först 1729.
 
Jag har annars funderat över Johan Wadenstens karriär, och om där finns något att hämta. Han sägs ju vara skrivare hos borgmästaren 1710, skrivare 1711 samt vaktmästare 1712 och 1714, men därefter har han ingen titel i barnen födelsenotiser 1716 och 1718. Den gamle klockaren i Veinge dör i maj 1718, så Johan Wadensten bör ju ha blivit klockare därefter samt före 1723 – men jag lyckas inte hitta några uppgifter om honom i Göteborgs domkapitels protokoll 1718–1721, där det knappt omnämns några klockare över huvud taget. Ärenden rörande klockare kanske hanterades av någon annan instans i Göteborgs stift? Min tanke var annars att där kanske omnämndes något i domkapitlets arkiv om Johan Wadenstens tidigare karriär, och varför han ansågs meriterad till en klockartjänst.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-11-16, 09:55
Svar #2

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 14:19
    • Visa profil
Hejsan Hans och Markus,


Även jag har sökt Johan Wadenstens ursprung. Liksom Markus har jag funderat om en eventuell koppling till Wadenstierna.
I mina noteringar har jag en notis från "Gamla Halmstads Årsbok" 1941, sid 125. Där nämns Johan Wadensten som organist i Halmstad 1720, då han avgick från tjänsten.
Det är kanske troligt att det är då han blir klockare i Veinge. Mitt intresse rör senare generation som blir klockare i Knäred, där jag har mitt fokus.


Vänligen,
Calle

2021-11-16, 11:08
Svar #3

Utloggad Hans Thimell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 16:14
    • Visa profil
Tack!
Då är det mao inte bara jag som har svårigheter att hitta mer information kring Johan Wadensten.  :)
Mitt intresse bottnar dock i att Johan är den äldsta anfadern i min antavla på min mormors sida, vars mor Amalia g. Tobiasson var den sista i 'min' gren som hette Wadensten.


Stort tack för lite fler ledtrådar dock.


Mvh
Hans

2021-11-16, 14:09
Svar #4

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil
Markus Gunshaga!
Jag kan komplettera dina uppgifter om Johan Wadensten:
Han noteras för första gången i 1720 års mantalslängd i Veinge Djäknebol och då som klockare med hustru. Ingen uppgift om varifrån.
Förre klockaren Påhl Andersson Uhlman hade avlidit och begravdes 17190524 47 år gl (Veinge C1:1 sid 194)
MVH
Christer

2021-12-27, 10:27
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Stort tack för dessa uppgifter Christer och Calle, verkligen intressant! Att Johan Wadensten först var organist skulle förklara varför han saknas i Göteborgs domkapitels protokoll, då organisternas lön kom direkt från församlingen och inte tog ”omvägen” via stiftet, som klockarlönerna gjorde. Han bör i så fall ha diskuterats vid Halmstads kyrkoråd, men vad jag kan se har detta inget eget bevarat arkiv och under Halmstads kyrkoarkiv finner jag bara kyrkostämmans protokoll som tar sin början 1868.
 
Man dröjde sannerligen inte länge innan klockartjänsten i Veinge tillsattes efter Pål Anderssons död; i Lunds stift fick klockaränkorna vanligen ett så kallade nådår, där de fick uppbära makens lön i ett år efter dennes död i utbyte mot att änkan skötte klockartjänsten (genom en son eller annan vikarie), men här tycks alltså Johan Wadensten ha tillträtt som klockare redan inom ett år efter företrädarens död? Samtidigt ju sägs ju dennes änka vara tiggerska i 1720 års mantalslängd, så hon tycks inte ha fått behålla särskilt mycket av makens lön, om ens något. Sökandet fortsätter!

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-12-29, 08:23
Svar #6

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 967
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 08:19
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Den Nils Wadensten som får dottern Helena Christina 1696 i Giresta är bror till Erik Thomosson Wadensten i Wattby, Torstuna. Det framgår i Lagunda häradsrätt vid hösttinget 1706, f 686v. Erik tilltalar då Nils Lindman för att han inte avvittrat sina styvbarn innan han gifte sig med änkan efter Eriks bror Nils. Där nämns att Erik har barn.

Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Uppsala län (C) EXIe:723 (1706) Bild 6920 / sid 687 (AID: v494073.b6920.s687, NAD: SE/RA/42042202)

2022-01-21, 11:57
Svar #7

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Karin!
 
Tusen tack för detta fynd, det låter mycket intressant och så roligt att mina hypoteser visade sig stämma!  ;D
 
Jag har nu undersökt dessa bröder, och fann då en intressant artikel av historikern Örjan Simonsson, ”Seventeenth-century virtual communities. Postal service and correspondence networks in the Swedish empire”, publicerad i den estniska historietidskriften Ajalooline Ajakiri 2009:3-4. Där sägs det, med massor av källhänvisningar, att Svea hovrätts assessor Lars Wadensten, alltså han som sedermera adlades Wadenstierna, under åren 1696-1699 sände massor av brev till Torstuna häradsrätt rörande tvisten med hans bröder, systrar och svågrar om deras arvejord i Vappby i Torstuna härad.
 
I denna artikel sägs det – tvärt emot vad Elgenstiernas ättartavlor anger, om att fadern ska ha varit en bonde Lars Persson på Vallby gård i Dalby socken i Uppsala län – att Lars Wadenstierna var son till häradsdomaren Thomas Olofsson i Torstuna, som även hade sönerna Olof Thomasson (nämndeman i Torstuna), Erik Thomasson (alltså uppenbarligen den ovannämnde Erik Wadensten?) och en dotter vars make var länsman i häradet. Några fler namn omnämns tyvärr inte, men detta blev ett spännande spår att följa upp – allt tack vare ditt fynd! Tusen tack!  :D

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna