ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var är motivet hämtat? Vilken gård?  (läst 548 gånger)

2021-11-15, 09:02
läst 548 gånger

Utloggad Josefin Rydström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-11-19, 01:10
    • Visa profil
Hej,
Jag har ärvt en oljemålning som Kjell Barnekow (född 1781-1875). Tavlan målades år 1867. Målningen fick Nils Pålsson (född 1830-1885) som var anställd av Kjell Barnekow som Ladugårdsfogde på Spannarps gård.
Min fråga är om någon känner igen motivet på tavlan? Vilken gård som är avbildad? Kan det vara Spannarp. I bakgrunden tycker jag mig ana kullabergs kontur i horisonten. Kan man se havet/kullaberg från Spannarp/Ausås?
Med vänlig fråga,
Josefin

2021-11-16, 15:18
Svar #1

Utloggad Finn Fries

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 20:59
    • Visa profil
Du har säkert rätt i din förmodan att det är Spannarp. Huvudbyggnaden är en större tegellänga som den på tavlan. Även flyglarna syns på bilden.
På Eniros flygfoto ser man att ekonomibyggnaderna än i dag är placerade på samma sätt som på tavlan.
På kartan ser man att vinkeln blir ungefär rätt mot Kullaberg om tavlan målats från Härninge backe.
Om man ser havet från Härninge backe vet jag inte, men även om så inte är fallet kan ju konstnären ha tagit sig vissa konstnärliga friheter.

2021-11-16, 16:45
Svar #2

Utloggad Finn Fries

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 20:59
    • Visa profil
Två exempel från lantmäteriets historiska kartor från 1810 och 1914. Nästan exakt som tavlan. Barnekow har varit noggrann med detaljerna och kände väl sin egen gård väl.

2021-11-19, 00:45
Svar #3

Utloggad Josefin Rydström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-11-19, 01:10
    • Visa profil
Stort tack för att du tog dig tid att posta svar / kartor till mig!
Tavlan är så mycket mer intressant nu när man vet vad motivet är.
Vad är det man brukar säga ? " En bild/tavla säger mer än tusen ord".....
Jag är nu också övertygad om att det är Spannarps säteri som avbildats, lantmäteriets kartor från hur det såg ut förr var verkligen intressanta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna