ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hög, Kråkshult  (läst 395 gånger)

2021-11-15, 01:52
läst 395 gånger

Utloggad Niclas Hobro

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-09-19, 22:13
    • Visa profil
Söker, hittills förgäves, information om byn Hög i Kråkshults socken, Jönköpings Län. Är intresserad av tiden efter laga skiftet 1843 och utflyttningen som är angiven att ske inom 3 år, alltså ca 1846, och byggnadernas placering efter utflyttningen.

Gäller främst den gård som idag heter Hög 3, eller Hög 1:3 och tiden fram till 1932 då dagens mangårdsbyggnad uppfördes. Tiden mellan 1843 och 1932 verkar dessvärre inte finnas dokumenterad någonstans. Jag har försökt med Lantmäteriet, Kommunarkiv, Riksarkivet, Hembygdsföreningen m.m, men ingenstans har jag hittat den info jag söker.

Jag tror mig kunna säga med ganska stor säkerhet att den stuga som finns på tomten idag, förutom huvudbyggnaden, är en av de byggnader som flyttades. Men i protokollet till laga skiftet nämns två bostadshus, samt flera ladugårdar, bodar och magasin som inte finns spår av idag.

Mitt största hopp är nog att hitta någon som har uppgifter och kanske till och med bilder som kan säga något om hur det såg ut före 1932. Tacksam för alla tips!

2021-11-16, 15:32
Svar #1

Utloggad Sonja Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 701
  • Senast inloggad: 2024-03-11, 13:49
    • Visa profil
Niclas som svar på din fråga : 1 ,Kolla gods och gårdar .En tjock bok
som nr 2 Karta Hitta Bellö -Kråkshult -Qvill -Bjälkerum där någonstans ska du hitta Hög
3.Kontakta hembygdsföreningen kråkshult de kanske kan hjlälpa till.
Lycka till ! Hälsar Sonja 

2021-11-16, 22:43
Svar #2

Utloggad Niclas Hobro

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-09-19, 22:13
    • Visa profil
Hej Sonja,

Tack för tipsen, men har redan provat samtliga tyvärr. Gods och gårdar kom ut först efter 1932 och det står inget om tidigare bebyggelse i den tyvärr, bara om de byggnader som finns där fortfarande idag. Kartor har jag genomsökt på lantmäteriet via historiska kartor, samt varit i kontakt med kommun och museum för att höra om de har något, men utan resultat. Äldre kartor före laga skiftet samt nyare än 1932 finns att hitta, men just perioden 1843 - 1932 finns inget alls, iallafall inte vad jag kunnat hitta. Men det kan ju tänkas existera kartor i privat ägo, över grannfastigheter till exempel, där även Hög 3 finns med. Finns det några källor till kartor jag kan ha missat så tar jag gärna emot tips på var man kan leta vidare.

Hembygdsföreningen har tyvärr inte heller någon info att ge om detta, provat med dom också. Kanske är det omöjligt att få fram, men förhoppningsvis har jag tur och får fram en ledtråd tillslut!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna