ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Welam Welamsson, Börstil  (läst 674 gånger)

2021-11-14, 20:55
läst 674 gånger

Utloggad Britt Lind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2023-12-12, 13:37
    • Visa profil
Maria Welamsdotter föds 1771-10-07 i Snesslinge. Fader är Welam Welamsson i Simundö. I Simundö finns en Wällam Wällamsson född 1748 och han flyttar till Stockholm 1770. I födelseboken 1748-11-18 hittar jag en Wällam i Simundö. Jag har svårt att läsa notisen men hans far ser inte ut att heta Wällam. Någon som kan läsa vad fadern heter?  Och så undrar jag förstår om någon känner till någon Welam i Löfsta bruk eller däromkring? För visst är det väl ett vallonnamn?  Börstil C:2 1746-1789 sidan 13.

2021-11-18, 20:07
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5025
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:15
    • Visa profil
Den Wällam du hittat i Simundö, som flyttar till Stockholm 1770, (AI:1 sid 133) heter ju inte Wälamsson. Det står inget efternamn alls, men modern heter Catharina. Och detta är säkert den Wälam du hittat i födelseboken, hans far hette Hans Hansson och mor Karin Jansdotter. Karin och Catharina är säkert samma person, medan Hans Hansson dött tidigt. Men detta kan ju inte vara den Welam Welamsson som är fader till Maria Welamsdotter. Men den personen var bara dräng på Simundö, han kan vara någon annanstans ifrån. Då borde han visserligen varit med i husförhörsboken men han kan vara glömd där. Eller så är det egentligen Welam Hanson, men prästen har skrivit fel namn i Marias födelsenotis. Det krävs helt enkelt mera forskning.

Welam är en form av Vilhelm, inte nödvändigtvis vallonskt men det är kanske mest bland vallonättlingar det figurerade.

2021-11-18, 20:58
Svar #2

Utloggad Britt Lind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2023-12-12, 13:37
    • Visa profil
Tack Kalle, jag har också funderat på om prästen skrivit fel för jag får ingen rätsida på detta. Men det är bara att fortsätta leta :) .

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna