ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilka typer/grupper av personer finns i landskapshandlingarna för Dalarna?  (läst 453 gånger)

2021-11-14, 12:52
läst 453 gånger

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 13:56
    • Visa profil
Hej,

var hittar jag ställen som Björsbo och Liljan i Aspeboda socken i landskapshandlingarna?

Jag hittar endast bergsmän/bergsfrälse och adeln i 1600-talets landskapshandlingar.

Finns ens 'vanliga' människor uppförda i landskapshandlingarna? Eller är det bara bergsmän, bergsfrälse och adel som finns i dem+

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning,
Desirée Gran

2021-11-14, 14:07
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 952
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:45
    • Visa profil
I Landskapshandlingarna är de personer och uppgifter nämnda som Kronans fogde hade anledning att nämna i Landskapets Räkenskaper över inkomster och utgifter som skickades in till Kungen. Sedan måste volymen vara bevarad sedan dess och alltså utburen eller utkastad när Slottet Tre Kronor brann.

2021-11-14, 16:07
Svar #2

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 13:55
    • Visa profil
Landskapshandlingarna består av olika sorters källor.
- årliga räntan, där alla skattskyldiga och -betalare fördes in. Alltså även "vanliga bönder".
- tiondelängder, inte alltid bevarade, men de finns i ganska hög grad åtminstone för de socknar i södra Dalarna som jag forskar i.
- fogderäkenskaper, där varje lokal fogdes skrivare noggrannt fört bok över fogdegårdens utgifter och inkomster, anställda lönearbetare vecka för vecka etc.
- kopparböcker när det gäller Kopparberget och socknarna däromkring. Där antecknades allt partalsägare med deras del i gruvan samt årlig kopparredovisning.


Hälsningar
Leif Olofsson

2021-11-15, 11:09
Svar #3

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 13:56
    • Visa profil
Landskapshandlingarna består av olika sorters källor.

[...]

Hälsningar
Leif Olofsson

Så jag måste egentligen bara leta igenom landskapshandlingarna efter Aspeboda sockens tioendelängder.

Jag kan tänka mig att de kanske inte finns alla år under 1500-talet fram till 1630, men någonstans.

Jag har hittat min ena anmoder Margreta i Aspeboda i partalslängder för "Kopperbergit" i de första landskapshandlingarna. Fast nu letar jag efter folk i Aspeboda socken, Matts Hansson i Änget pappa till Israel Mattsson. Jag tror den Matts motsvarar "Matz i Ängiet" år 1612. Men jag vill gärna hitta Matts i landskapshandlingarna ngn gång mellan 1612-1630.

Med vänlig hälsning,
Karin Granqvist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna