ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andreas och Anders Gassman vid Ortala bruk  (läst 265 gånger)

2021-11-14, 12:19
läst 265 gånger

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 13:56
    • Visa profil
Hej,

i vilka källor hittar jag information om far och son Anderas och Anders Gassman vid Ortala bruk? Andreas upptog den första gruvan i Huggvassängen och var troligen även verkmästare vid Ortala bruk.

Jag vill få källor på var jag kan hitta dem och om någon vet om hustrur och barn. Och vet någon om vilken koppling Gassman i Ortala hade med bergs- och gruvmannasläkten Gatzman i Dalarna? Gatzmansläkten i Dalarna har på manssidan förnamn som Petter, Frantz, Jesper och Anders, där vare sig Petter (av Petrus med kristendomen), Frantz (latin för Franciscus) eller Jesper (persiska för "skattmästare") är speciellt svenska, även om Petter idag räknas som 'svenskt'.

Jag har aldrig släktforskat tidigare på Uppland och kan därmed ha svårt att hitta rätt plats i landskapshandlingar och beroende på till vilken socken Ortala och Huggvassängen tillhörde. De senare tror jag tillhörde Väddö.

Med vänlig hälsning,
Desirée

2021-11-14, 12:27
Svar #1

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 13:56
    • Visa profil
Andreas Gassman finns i varje fall år 1574 vid Ortala. Anders Gassman Ränneverksmästare ska finnas vid 1598 och i början på 1600-talet vid Ortala bruk i Roslagen. Senare under 1600-talet ska han finnas vid Älta Ränneverksbruk.

Så i vilka källor hittar jag bruken Ortala och Älta och de två männen? Och vet någon om de är släkt med Gatzman/Gadzmansläkten i Dalarna? Den förste spårbara i Dalarna är Gilius Giliusson. "Gilius" kommer från Egidius.

Mvh,
Desirée Gran

2021-11-25, 19:05
Svar #2

Utloggad Håkan Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 18:46
    • Visa profil
 Hej!

 Schebo och Ortala bruks arkiv som finns på riksarkivet i Marieberg.
 Men det är inte troligt att det finns något före 1719.

 Kulturarvstockholm.se/industrihistoria/kommunernas-
 industrihistoria/ Norrtälje kommun. Där finns en liten notis om att
 Simon Landsberg och Anders Gassman, 1615 ansökt om att
 upprätta en masugn och hammarsmedja vid Ältan. Ältan ligger vid
 västra änden av sjön Bornan, Ortala bruk ligger vid Bornans östra
 ände.

 Kuggvass hette det och det låg där orten Herräng ligger idag, i
 norra delen av Häverö socken.

 mvh

 Håkan Carlsson, Kusby

2021-11-25, 21:32
Svar #3

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 13:56
    • Visa profil
Tack Håkan, då vet jag. Jag lärde mig en del på detta, även om jag ville skilja eller koppla Gatzman i Dalarna/Kopparberg med Gassman. Men åren blir fel. Fast jag lärde mig som sagt var mycket.

Mvh, Desirée G

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna