ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Byte av efternamn  (läst 478 gånger)

2021-11-11, 16:51
läst 478 gånger

Utloggad Cilla Herneke-Olestad

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-06-07, 16:33
    • Visa profil
Jag har stött på några släktingar som bytt efternamn. Oftast har det bara stått ett extra namn som är inskrivit av bara farten.

Min fråga är hur de bytte namn förr. Jag bytte själv namn för 50 år sedan och det var mycket noga med patent och registreringsverket innan det godkändes. Men hur gjorde de förr. På några hittar jag inte att namnet funnits förut i släkten och i ett fall verkar en ensamstående mamma under en lång period enbart behållit ett namn baserat på fadern såsom Andersson obs inte andrersdotter som borde vara brukligt. Men hon verkar vara född Österlind.

Den som jag undrar på i första hand är min farfars far som tydligen hette Anders Larsson men hette plötsligen Anders Österling.

Så hur gick det till - bestämde man sig bara för att byta och så skrevs det in i kyrkoboken?

2021-11-11, 18:43
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:37
    • Visa profil
Ja, det var i princip fritt att byta namn förr. Bara att tala om för prästen vad man hette nu så blev det infört i boken.

2021-11-11, 23:44
Svar #2

Utloggad Cilla Herneke-Olestad

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-06-07, 16:33
    • Visa profil
Tack för svaret - men då förstår jag inte varför inte flera bytte bort sina sonnamn och dotternamn. Men det kanske inte var så viktigt förr.

2021-11-12, 06:23
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:37
    • Visa profil
För en vanlig bonde ute på bygden behövdes inget "fint" efternamn. Men bland de som flyttade in till städerna och blev borgare var det en mycket stor andel som tog sig ett sådant namn.

2021-11-12, 09:27
Svar #4

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna