ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Noaks ark i Mönsterås  (läst 281 gånger)

2021-11-11, 09:44
läst 281 gånger

Utloggad Anette Wennerström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 18:06
    • Visa profil
Jag fick en fråga från en jag känner, hon skriver så här. Min familj kom till Romfartuna socken och gården Tomta 1872 (tror vi, det var åtminstone då som Anton Fredrik Funkquist född 18350705 och Gustava Funkquist tycks ha blivit mantalsskrivna här). De kom innan dess från Mönsterås, och enligt familjetraditionen hade de chartrat en båt där de flyttade med sig hela familjen, tjänstefolk, djur och allt möjligt och anlände till Västerås varifrån de lär ha vandrat hit till Tomta. Min farmor skulle vilja veta mer om denna resa, som i folkmun lär ha kallats Noaks Ark. Om det är som det beskrivs så bör det ju varit spektakulärt nog för att ha omskrivits i tidningen tänkte hon. Är det något man kan söka på i något arkiv någonstans? Farmor har lite svårt att göra den typen av efterforskning själv,
Det hade varit så spännande att få mer information... hon funderade på hur de fick plats på båten, och hur man ens chartrade ett så stort skepp som fick plats med allt. Så vad som helst hade varit intressant .
Utifrån denna information som jag fick av henne har jag gjort denna eftersökning Jag har sökt i KB och det enda jag hittar är att han köpt Tomta för 85 000 riksdaler och notering när han dog. Jag har googlat på Noaks ark och hittar ingenting där. Jag har kollat i Arkiv digital och hittar inga noteringar där. Är det någon som har hört talas om detta?

2021-11-11, 11:18
Svar #1

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:52
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Det är kanske inte sant ...

1872-08-14 annonseras i tidningen Kalmar om offentlig auktion den 21 och 22 augusti på lantbrukaren A. Funkqvists hela mark-innehav, och all lös egendom, från silver och koppar till kaffeservis och fortepiano, och uttryckligen inkluderande "kreatur, oxar, kor, får och swin" (fast inte hästarna ...)

Om tjänstefolket flyttade med bör väl gå att se i kyrkböckerna?

https://tidningar.kb.se/2748542/1872-08-14/edition/145317/part/1/page/4/?q=Funkqvist&from=1872-01-01&to=1885-12-31&sort=asc
mvh /staffan -- BFiles

2021-11-11, 13:43
Svar #2

Utloggad Anette Wennerström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 18:06
    • Visa profil
intressant, det betyder då att det är en saga, va besviken hon kommer bli ;D .
Tack så mycket.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna