ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: DNA Origins  (läst 149 gånger)

2021-11-10, 11:33
läst 149 gånger

Utloggad Jörgen Ingman

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 11:59
    • Visa profil
Hej!

Jag har DNA-testat mig hos FamilyTree DNA för ett par år sedan.
Där kan man ju också få sina "Origins" specificerade. I mitt fall från Skandinavien, Finland, England, Skottland och Wales och Östeuropa.

Enligt Föreningen för Smedssläktforknings Smedskiva som jag köpte för några år sedan har jag Vallonsläkt. Borde inte det synas bland Origins som Centraleuropa?

Undrar också om FamilyTree DNA är det vanligaste företaget där norrmän testar sig? Anledningen till frågan är att min morfar är halvnorsk men bland mina "matches" finns det väldigt få norrmän.

Mvh,
Jörgen

2021-11-18, 20:26
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3227
  • Senast inloggad: 2021-11-28, 21:23
    • Visa profil
Smedvallonerna kom hit i början av 1600-talet, det är över tio generationer sedan och deras DNA är så utspätt att det kanske inte ens märks längre. Sedan är de där härstamningstesten inte speciellt tillförlitliga. Om tillräckligt många testade svenskar har vallon-DNA kommer testföretagen tro att det är en naturlig del av det svenska arvsanlaget. Det är ju så de bygger upp de där resultaten, de jämför med vad andra som har samma DNA uppger sig komma från. Det funkar bättre för amerikaner som inte har någon aning om vilka länder deras förfäder invandrat ifrån.

Jag har också norskar i släkten och jag får mängder med träffar på MyHeritage. Det var inte där jag testade mig, men det gick att ladda upp mitt resultat ifrån ett annat testföretag där. Men jag är inte med på FamilyTree DNA så jag kan inte riktigt jämföra.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna