ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckning  (läst 397 gånger)

2021-11-09, 19:21
läst 397 gånger

Utloggad Tore Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 18:34
    • Visa profil
Jag letar efter Eric Eriksson i Väne-Åsaka.  far o mor Marita Pehersdoter och Eric Andersson dom hade fyra barn enligt Boupptekningen .Väne häradsrätt F11:5 1785-1800 sid305.
Jag söker Eric Ericsson som är 12 år 1787 när fader dör. finns inte i födelsbocken Väne-Åsaka. ej Heller runt om kring.
Men står nämd i boupptekningen. Har ni något tips. Har allt om Eric när han kom till Hol Hallstorp 1808. men inget före har letat i flera år  Olof som står med är Eric
dopvintne till. Även olof är dopvintn till Erics barn 1810 i Hol. När blir barnen Myndiga står att 3 inte är myndiga.. Inflytning till Hol 1808 men ej i Väne-Åsaka. Står att han kom från Tunhem.
Har sökt i alla böker, Skall var föd 1776. eller 1775. En Fråga ? Hej jag har kört fast ,Har en Eric Ericsson f 1776 från Tunhem står det i inflytnings boken i Hol 1808.Arkiv Digital: Hol (P) B:1 (1797-1849) Bild: 19 Sida: 16 Har inget före detta har allt efter han kom till Hol. Här  finns när Eric Döper sin dotter så fins en Olof Ericsson från Tunhem med .Hol (P) C:1 (1700-1829) Bild: 88 Sida: 167 Jag letar efter en far som heter Eric---- Det finns tre  på 1770 -1780I Tunhem . Sista frågan om han heter Ericsson så borde fadern heta Eric

2021-11-09, 19:56
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Och vilken är anknytningen till Lundby socken på Hisingen (där frågan är placerad)? Misstänker du att det var därifrån han kom?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-11-09, 23:34
Svar #2

Utloggad Tore Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 18:34
    • Visa profil
Och vilken är anknytningen till Lundby socken på Hisingen (där frågan är placerad)? Misstänker du att det var därifrån han kom?
Det kom fel. Vet inte hur man ändra detta.

2021-11-10, 12:26
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Bouppteckningen efter Erik Andersson den 26/2 1787 förrättades på "1/4:dels frälse hemmanet Welanda". Erik sägs där ha dött den 18/3 sistlidet år, alltså 1786. Och då finns han också i dödboken (Västra Tunhem C:3, s. 433; boken omfattar hela pastoratet).

Och på 1/4 mtl Velanda Frälsegård i Väne-Åsaka socken finns Erik Andersson med familj i mantalslängden 1786 (därefter är det en lucka bland längderna 1787-1794; 1793-1794 finns visserligen längder, men de är skadade, så Velanda är inte med). Och före det är han där åtminstone tillbaka till 1770 (1773 och 1781 saknas dock längder). Längre bak har jag inte kollat.

Sonen Erik är dock inte med i mantalslängden 1786, men det är för att han är under 15 år och därför inte betalar mantalspenning. Det står dock att Erik Andersson har tre (namnlösa) barn under 15 år.

Erik Anderssons barn som fötts under 1770-talet måste alltså ha fötts på Velanda Frälsegård. Barn som saknas i födelseboken har då helt enkelt missats av prästen. Det är dessvärre inget ovanligt att personer saknas i både födelse-, vigsel- och dödböcker.

Erik Eriksson finns alltså på Hallstorp i Hols socken (AI:2, s.12), och sägs där som sagt vara både född (1776) i och inflyttad (1808) från Tunhem. Det är säkerligen pastoratet som avses. I Västra Tunhems pastorat ingick då också Gärdhem, Väne-Åsaka och Norra Björke.

Erik gifte sig den 24/6 1808 med enkan Helena Bengtsdotter (Hol C:1, s. 233). Hon var enka efter profossen Johan Sölfsten i Hallstorp, vilket framgår av Johans bouppteckning den 10/5 1806 (Kullings HR FII:17, s. 353).

Både Johan och Helena finns på samma sida i husförhörslängden som den nyinflyttade Erik. Och båda sägs där ha inflyttat från Tunhem 1791. Samtidigt och från samma ställe inflyttade också deras måg Anders Eriksson (f. 1765) och hans hustru Kerstin Johansdotter.

Anders och Kerstin gifte sig den 2/4 1791 (Västra Tunhem C:3, s. 359, n:r 6; boken omfattar hela pastoratet). Han sägs vara hemmansbrukare på Velanda Frälsegård, och hans föräldrar är Erik Andersson och Marit Persdotter.

1787-1794 saknas som sagt mantalslängder, men 1795 finns den ogifte Olof Eriksson på Velanda Frälsegård, med brodern Erik och utgammal mor. Om vi hoppar fram till 1808 års längd (daterad i oktober 1807, alltså före Eriks vigsel), så har Olof fortfarande brodern Erik. Men 1809 (daterad i oktober och december 1808, efter vigseln), så är Erik borta från Velanda.

Det är ju helt klart att Anders Eriksson på Hallstorp är son till Erik och Marit i Velanda. Då vore det ju en märklig slump om det inte var hans bror som gifter sig med Anders styvsvärmor Helena. Denne Erik kommer till Hallstorp från rätt pastorat och vid rätt tid (samtidigt som Anders bror Erik försvinner från Velanda), och han har rätt ålder (tio år yngre än Anders, enligt faderns bouppteckning).

Slutligen: Det dopvittnet Olof Eriksson som du hänvisar till (den 6/5 1810) kommer inte bara från Tunhem, det står "Thunhems S. och Hwelanda" ("S." = socken, men det är ju fel; det är Tunhems pastorat). Dessutom är hustrun Kjerstin Johansdotter i Hallstorp ett av vittnena, alltså Anders Erikssons hustru. M.a.o. är både brodern och svägerskan till Erik från Velanda bland dopvittnena.

Kjerstin bor visserligen också på Hallstorp och är alltså en granne, men varför skulle Olof komma den långa vägen från Velanda till Hallstorp för att vara dopvittne om han inte är Eriks bror? Saken borde vara klar.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-11-10, 15:59
Svar #4

Utloggad Tore Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 18:34
    • Visa profil
Stort tack till Jörgen Tollesson. Detta har jag letta efter i många år till och från man kolla upp en del personer då och då Och denne Eric har jag inte fåt kläm på men som du säger så är det nästan klart nu  vänta på et DNA från någon så blir vi 100% .. Jörgen du måste har jort ett fantasigt arbete.. Jag blir så glad när du är så snäll.
Tusen Tack Tore Johansson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna