ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sven Persson och Ingjerd Persdotter Baggetånga  (läst 323 gånger)

2021-11-09, 18:52
läst 323 gånger

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Hej,
jag forskar på Sven Persson och Ingjerd Persdotter. Deras dotter Karin är min ana.
Jag har tittat på vad andra kommit fram till och som går att ta del av på nätet.
Ingjerd dör 1772, 72 år gammal. Det skulle innebära att hon var född 1700.
Men troligen född 1702 och dotter till Per Persson Moe. Om man tittar på barnen så är Per döpt Moe och en dotter är döpt efter mormorn Ingeborg och en dotter efter mormors mor Ingenlöf. Ingjerds syster Ingelöf är gudmor till dottern Karin och finns med som dopvittne till flera av barnen.
Så långt känns allt Ok. Men Ingjerd vigs med Gumme Svensson 1714, då 12 år. Gumme dör 1715 och Ingjerd gifter om sig med Sven Persson från Vissefjärda 1716.
Deras första barn föds i Hult, Vissefjärda och även andra barnet. Noterat är då att de avflyttat till Baggetånga.
Många dopvittnen till deras barn kommer från Vissefjärda och just Hult. Mantalslängderna brukar vara bra att länka tillbaka innan kyrkböckerna men jag hittar inte dessa byar i Vissefjärdas längder.
Är jag rätt på Sven och Ingjerd?

Mvh
Claes
 

2021-11-10, 12:06
Svar #1

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Hej, Claes!


Dina anteckningar stämmer bra överens med mina.


En hel del mantalslängder och liknande längder för Kalmar-delen av Vissefjärda socken finns i Länsstyrelsen i Kalmar län - Landskontorets arkiv under signum E III. En hel del av dessa finns hos Arkiv Digital under Kalmar läns landskontor.
Ett bra hjälpmedel är Marie Petersson Engnells avskrifter av mantalslängder i Vissefjärda socken: http://lovkullen.net/Bygd/KBIntro.html


2021-11-10, 12:33
Svar #2

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Tack Jörgen,
det kan komma fler frågor på kommande generation bakåt i tiden.


Med vänliga hälsningar
Claes

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna