ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anvapentavla i Stora Malms kyrka Katrineholm  (läst 2979 gånger)

2021-11-07, 12:48
läst 2979 gånger

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
 Hej I Stora Malms Kyrka i Södermanland hänger en komplett antavla,se dåligt foto som jag fått, jag har inte sett någon utredning på de olika vapensköldarna, mitt intresse för denna antavla beror på att min sambo som tillhör släkten Månesköld (Barbro Mathiasson Månesköld se GENI) där Peder Knutssons kusin blev ingift i en släkt i trakten,Djula Gård se bifogat foto,om någon här i forumet kan identifiera de olika sköldarna.Kaj Janzon kanske har något intresse av detta?Skall försöka att bifoga foto, går det inte nu så får jag ta hjälp senare.

2021-11-08, 13:03
Svar #1

Utloggad Gunnar Flygh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 214
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 19:40
    • Visa profil
Hej! Här finns ett foto av antavlan i Stora Malms kyrka. Den visar anor till Karin Gyllenhorn. Det går tyvärr inte att läsa någon text på fotot.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stora_Malms_kyrka_-_KMB_-_16000200100411.jpg
Hälsningar, Gunnar

2021-11-08, 13:15
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej!
 
I Riksantikvarieämbetets söktjänst Kringla finns det en relativt bra närbild på Karin Gyllenhorns anträd, där både namn och vapensköldar är någorlunda urskiljbara när man förstorar bilden till max:
 
https://www.kringla.nu/kringla/objekt?text=stora+malms+kyrka&filter=thumbnailExists%3Dj&antal=96&referens=raa/dokumentation/a3501e44-4943-4532-a0c1-3b662b27f93f

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-11-08, 13:45
Svar #3

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Hej och tack för svaret, problemet är att det är svartvitt, mitt foto är i färg, det är det jag vill publicera och de som kan heraldik  kanske kan lösa upp de olika ägarna till sköldarna, jag vet inte hur man lägger in ett foto på forumet, skall ta kontakt med informationen,
                                        Häls CARY

2021-11-08, 14:23
Svar #4

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Hej I Stora Malms Kyrka i Södermanland hänger en komplett antavla,se dåligt foto som jag fått, jag har inte sett någon utredning på de olika vapensköldarna, mitt intresse för denna antavla beror på att min sambo som tillhör släkten Månesköld (Barbro Mathiasson Månesköld se GENI) där Peder Knutssons kusin blev ingift i en släkt i trakten,Djula Gård se bifogat foto,om någon här i forumet kan identifiera de olika sköldarna.Kaj Janzon kanske har något intresse av detta?Skall försöka att bifoga foto, går det inte nu så får jag ta hjälp senare.

2021-11-10, 19:18
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej igen!
 
I väntan på färgversionen av anträdet har jag roat mig med att transkribera namnen, vilket inte var helt lätt trots den relativt höga upplösningen. Till slut lyckades jag i varje åstadkomma följande:
 
Proband: ”Fru Karin Gyllenhorns Fäderne och Möderne.”
 
Generation 1
Far: ”Josua Arenson Gyllenhorn till Siöholm.”
Mor: ”F. Gertru Mauritsdoter Laxman til Diulöö”
 
Generation 2
Farfar ”Aron Jonson Gyllenhorn till Hackesta.”
Farmor: ”F. Anna Biörnsdott. Bååt till [oläsligt]”
Morfar: Mauritz Jeranßon Laxman till Diulöö.
Mormor ”F. Cerstin Abrahams dotter Ramel till Wij.”
 
Generation 3
Farfars far: ”Jon Olofson Gyllenhorn till Hakesta S. H. R. R. T.”
Farfars mor: ”F. Karin Niels dotter Beese till Eeknäs.”
Farmors far ”Biörn Peerson till Gollneeß.”
Farmors mor: ”F. Brita Nielsdotter Grijp till Wijnnäß.”
Morfars far: ”Jeran Persson Laxman till Diulöö”
Morfars mor: ”F. Gertrud Josephssonsdotter Pinnauer till Diulöö”.
Mormors far: ”Abraham Persson Ramel till Wij.”
Mormors mor: ”F. Merta Ryning till Grensholm”.
 
Generation 4
Farfar farfar ”Olof Jonson till Siößa och Hackesta.”
Farfars farmor ”F. Brita Jons dott till Skiölby”.
Farfars morfar ”Niels Bese till Skeringerum.”
Farfars mormor ”F. Cierstin Gotskalces dotter till Bekusta.”
Farmors farfar ”Peer Herlanson till Flytunna”.
Farmors farmor ”F. Merta Biörnsdoter till Ulfsunda.”
Farmors morfar ”Niels Booson Grijp till [oläsligt]”
Farmors mormor ”F. Anna Trolle till Broo.”
Morfars farfar ”Peer knutsson Laxman till Wäsby”
Morfars farmor ”F. Ingeborg kallas den rijke af Norrie”
Morfars morfar ”Joseph Peerson Pinnauer till Diulöö”
Morfars mormor ”F. Ingre Geet till Diulöö.”
Mormors farfar ”Peer Steffanson Ramel.”
Mormors farmor ”F. Cierstin Biörns dotter Krumme till Wij”.
Mormors morfar ”Erik Ryning till Grenßholm.”
Mormors mormor ”F. Anna på Tireßö”.
 
Generation 5
Farfar farfars far ”Jon Gyllenhorn till Siößa”.
Farfars farfars mor ”F. Anna Oll… ill Hackesta”.
Farfars farmors far ”Jönß Olßon till Skiölby”.
Farfars farmors mor ”Sl. Skare” (?).
Farfars morfars far ”Niells Olofßon till Skeringerum”.
Farfars morfars mor ”Anna Bese till Wigby(?)”
Farfars mormors far ”Gotskalce Arenßon till bekusta”.
Farfars mormors mor ”F. Elin till Nyneß”.
Farmors farfars far ”Herlan Peerson till Henngöö(?)”.
Farmors farfar mor ”F. Gertru”.
Farmors farmors far ”Biörn Vierga(?) till Ulfßunda”.
Farmors farmor mor ”F. Brita Måns Gustafsson dotter”.
Farmors morfars far ”Bo Nielßon Grijp till Wijnnäß”.
Farmors morfar mor ”F. Beata Wase”.
Farmors mormors far ”Arwe Trolle till Bargara”
Farmors mormors mor ”F. Beata Iwar Axelsonsdoter”.
Morfars farfars far ”Knut Peerson Laxman till Wäßby [oläsligt]”.
Morfars farfars mor ”F. Brita [oläsligt]”.
Morfars farmors far [oläsligt].
Morfars farmors mor ”F. Sigre Giäde”.
Morfars morfars far ”Peer Biörnsson Diula” (”hvars slägtnamn af somliga uppgifves varit Björn, af andra Pinaur” enl. Historiskt-geografiskt och statistiskt lexikon öfver Sverige, del 2. C-F, sid. 113).
Morfars morfars mor ”F. Sigre M[a]g[nusdotter]”.
Morfars mormors far ”Jönß Geet till [oläsligt]”.
Morfars mormors mor [oläsligt].
Mormors farfars far ”Staffan Ste… Ramel”.
Mormors farfars mor ”F. Signe Wij”.
Mormors farmors far ”Biörn Krumme till Wij”.
Mormors farmors mor ”F. Inger Ramells dotter”.
Mormors morfars far ”Bengt Ryning”.
Mormors morfars mor ”F. Philippa Markwards dotter”.
Mormors mormors far ”Bengt Gregerßon på Tireßöö”.
Mormors mormors mor ”F. Merta på Tireßöö”.
 
Och med lite möda kunde jag till slut identifiera och koppla följande adels- och frälseätter till de trettiotvå vapensköldarna i femte generationen:
 
1. Gyllenhorn (nr. 116)
2. …
3. [Två hjorthorn]
4. Skare?
5. Bese (den yngre ätten som i vapnet förde tre blå rutor)
6. Bese (den äldre ätten)
7. [Tillbakaseende ulv]
8. Sparre av Hjulsta och Ängsö
9. Bååt (nr. 3)
10. …
11. [Pukehorn]
12. [Tre rosor]
13. Grip av Vinäs
14. Vasa (kungliga ätten)
15. Trolle (nr. 360)
16. Tott
17. Laxman
18. …
19. …
20. Giedda
21. Pinaur / Björn (gammal frälse)
22. [Två vingar]
23. Geet
24. …
25. Rommel (gammal frälse med oxhuvud eller snarare tjurhuvud i vapnet).
26. …
27. Krumme
28. Rommel?
29. Ryning (nr. 15).
30. Gren (gammal frälse, spets från sidan)
31. Lillie af Greger Mattssons ätt (nr. 6)
32. [Tillbakaseende ulv]
 
Förhoppningsvis kan någon bekräfta eller avfärda min identifiering samt fylla i de sex saknade ätterna.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-11-12, 00:03
Svar #6

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Hej Tack för svaren, har inte hunnit gå igenom det du har fått fram, hann se att det är inte den danska släkten Laxman som menas utan släkten Svan till Djulö som är korrekt, detta är vad jag minns att Kaj Janzon meddelat mig, han höll på med utgivningen av DMS och just med  det on Djulö. jag måste ta reda på hur man bifogar bilder, jag kontaktade anbytarforum, killen där visste inte hur man gjorde, så kanske du kan ge mig instruktion hur man gör. Jag har inte hittat någon som har gått igenom antavlan, jag har ganska bra koll på Djulösläkten. Där finns det en historia om hur hertig Karl dömde fästmannen en Gyllenhorn till döden för han blev kär i flickan Svan har glömt namnet på flickan men det blev ingen halshuggning för han hittade en annan kvinna så Gyllenhornet blev benådad. Kvinnan har lagbild på, en målning från epitafiet i kyrkan.  Hälsar CARY

2021-11-14, 15:31
Svar #7

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Hej  Du har kommit långt, du kan gå in på min profil där ser du min mejladress, om du vill,  skicka ett mejl till mig så får du färgbilden på anvapnen i retur.

       
          Häls CARY

2021-11-15, 15:31
Svar #8

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Här är bilden.

2021-11-28, 17:58
Svar #9

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Stort tack för den fina bilden, anträdet är verkligen ett mästerverk från barockens tid! Det är en helt annan upplevelse att få se det i färg, exempelvis ser man ju nu tydligt de ”tre blå rutor” som omtalas i vapnet för den yngre Bese-ätten (nr. 5 i min lista). Tyvärr lyckas jag inte komma längre på de vapensköldar som har svår- eller oläsliga namn, men jag instämmer i det du nämner om Laxman och Svan.
 
Jag fann några uppgifter om detta i Historiskt-geografiskt och statistiskt lexikon öfver Sverige, band 2, C-F (1859–1870), sid. 113, som jag även citerar ovan angående Karin Gyllenhorns morfars morfars far Peer Biörnsson, om vars son Josef Pedersson det sägs att hans ”slägtnamn af somliga uppgifves varit Björn, af andra Pinaur”. Nu har ju denna bok några år på nacken, men på samma sida står det även mycket riktigt att Jöran Knutsson till Djulö (som dock kallas ”Jeran Persson” i det målade anträdet?) var ”efter en uppgift af släkten Svan, men mera sannolikt benämd Laxman” (http://runeberg.org/hgsl/2/0117.html).

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-12-05, 19:33
Svar #10

Utloggad Börje Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 20:09
    • Visa profil
Beträffande Stora Djulö och den tidigare historien finns kortfattade uppgifter att söka på webben. Idag ägs Stora Djulö herrgård och närmsta omgivningar av Katrineholm.

2021-12-06, 18:13
Svar #11

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Beträffande Stora Djulö och den tidigare historien finns kortfattade uppgifter att söka på webben. Idag ägs Stora Djulö herrgård och närmsta omgivningar av Katrineholm.
Stort tack för den fina bilden, anträdet är verkligen ett mästerverk från barockens tid! Det är en helt annan upplevelse att få se det i färg, exempelvis ser man ju nu tydligt de ”tre blå rutor” som omtalas i vapnet för den yngre Bese-ätten (nr. 5 i min lista). Tyvärr lyckas jag inte komma längre på de vapensköldar som har svår- eller oläsliga namn, men jag instämmer i det du nämner om Laxman och Svan.
 
Jag fann några uppgifter om detta i Historiskt-geografiskt och statistiskt lexikon öfver Sverige, band 2, C-F (1859–1870), sid. 113, som jag även citerar ovan angående Karin Gyllenhorns morfars morfars far Peer Biörnsson, om vars son Josef Pedersson det sägs att hans ”slägtnamn af somliga uppgifves varit Björn, af andra Pinaur”. Nu har ju denna bok några år på nacken, men på samma sida står det även mycket riktigt att Jöran Knutsson till Djulö (som dock kallas ”Jeran Persson” i det målade anträdet?) var ”efter en uppgift af släkten Svan, men mera sannolikt benämd Laxman” (http://runeberg.org/hgsl/2/0117.html).
Beträffande Stora Djulö och den tidigare historien finns kortfattade uppgifter att söka på webben. Idag ägs Stora Djulö herrgård och närmsta omgivningar av Katrineholm.

Roger Axelsson <Roger.Axelsson@riksarkivet.se>
8 dec. 2016 13:11
till mig

Hej!
Mauritz Jöransson (Svan, d 1611) kallade sig aldrig Laxmand, inte heller hans far. Denne hette Jöran Knutsson och bodde 1546 på Stora Djulö i Södermanland. Enl Almquists Herrgårdarna i Sverige under reformationstiden (s 124) avled han 1561.  Skulle inte tro att det finns någon trovärdig koppling till danska ätten Laxmand. Detta är något som obelagt hävdats i litteraturen åtm sedan Schlegel & Klingspors dagar (utg 1875).

Vill tillägga att jag vanligtvis inte har möjlighet att besvara frågor som inte rör innehåll, rättelser och tillägg i SBL:s artiklar. Detta svar utgör alltså ett undantag.

Bästa hälsningar,
Roger

2021-12-06, 18:49
Svar #12

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Hej  Tack för svaren rörande antavlan  i Stora Malms kyrka,tror inte att jag har sett någon tittat på denna antavla?  Om nu antavlan stämmer på alla delar vet vi ännu inte. Om Svan , läs vad Roger Axelsson skriver:

 
Roger Axelsson <Roger.Axelsson@riksarkivet.se>
8 dec. 2016 13:11
till mig

Hej!
Mauritz Jöransson (Svan, d 1611) kallade sig aldrig Laxmand, inte heller hans far. Denne hette Jöran Knutsson och bodde 1546 på Stora Djulö i Södermanland. Enl Almquists Herrgårdarna i Sverige under reformationstiden (s 124) avled han 1561.  Skulle inte tro att det finns någon trovärdig koppling till danska ätten Laxmand. Detta är något som obelagt hävdats i litteraturen åtm sedan Schlegel & Klingspors dagar (utg 1875).

Vill tillägga att jag vanligtvis inte har möjlighet att besvara frågor som inte rör innehåll, rättelser och tillägg i SBL:s artiklar. Detta svar utgör alltså ett undantag.

Bästa hälsningar,
Roger
I DMS (Det Medeltida Sverige) hittas det trådar där med,  skall se om den delen inte går att läsa på nätet?
     Tack för all hjälp  Hälsar CARY                                                                                                     

2021-12-27, 10:32
Svar #13

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Cary!
 
Ja, detta är verkligen ett mysterium, för Laxmand omnämns ju så tydligt två gånger i Karin Gyllenhorns anträd, så kanske är det därifrån den icke belagda uppgiften har hämtats och (som Roger Axelsson säger) sedan har hamnat i litteraturen? 
 
Jag funderade över om det möjligtvis var ett sätt att göra sina anor ”finare” än de var, för Laxmand är ju en känd adelsätt i Danmark – men sedan slog det mig att Danmark och Sverige ju inte var de bästa vännerna under 1600-talet, så det låter orimligt. Kanske rörde det sig om ett missförstånd, eftersom Laxmand ju också hade en svan i sin vapensköld?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-02-02, 12:55
Svar #14

Utloggad Peter Ahlfors

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 10:37
    • Visa profil
Hej på er! Jag är ny i forumet och försöker lära mig lite mer om hur man kan gå tillväga
när det gäller medeltida släkter. Under en längre tid har jag också fastnat på Mauritz Jöransson till Djula då han tillhör min släkt.
1800-tals forskningen och avskrifter benämner honom olika som ni vet.

Jag har i SDHK-nr: 31583
hittat information om Mauritz far Göran Knutsson t. Djula (d. Senast 1562).
Dokumentet är daterat 11 april 1485 Uppsala och dokumentet berör försäljning av gårdar.

I innehållet finns en anteckning som lyder:
Därefter utredning om de tre gårdarnas öden av en son till Göran Knutsson t. Djula
(d. Senast 1562).

I källorna finns Eftermedeltida avskrifter: Örnhielm: II p. 1059 ( e. org. perg.1)
Littertur och kommentar: 1 lånat från baron Johan Göransson Flemming (1683).

Det verkar som att det finns anteckningar på en avskrift från senare tid?
1485 då dokumentet är daterat var ju inte Mauritz född och Johan Göransson
Flemming levde senare. Så i Flemmings samling kan det finnas ledtrådar.

Som intresserad amatör har jag inte tillgång till Örnhielms: Eftermedeltida avskrifter II.
Frågan är vem?

MVH Peter

2022-02-24, 10:19
Svar #15

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Peter!
 
Tyvärr har jag ingen närmare kunskap om detta, men det tycks röra sig om avskrifter gjorda av Claes Örnhielm (1627–1695) som var professor och rikshistoriograf under 1600-talet. Släktforskaren Hans Högman skriver följande på sin hemsida om denne herre: ”Örnhielms viktigaste bidrag till den historiska forskningen är en serie avskrifter av påvebullor och brev rörande kloster och kyrkor, där originalen kan vara förlorade. Samlingen förvaras i riksarkivet och tillhör Vitterhetsakademin.”
 
Om man söker på ”Örnhielms” i Nationell Arkivdatabas (NAD) får man en träff på samlingen Codices B (”Eftermedeltida kopieböcker och brevavskrifter”), där volymen B 24 sägs innehålla ”Cl. Örnhielms avskrifter av Erik Runells kronologiska register 1163–1523”. Nu hänvisar ju träffbilden ovan till ”Eftermedeltida avskrifter: Örnhielm II p. 1059”, och om man undersöker samlingen Codices B ser man att volymen B 2 faktiskt ska innehålla ”Smärre avskriftssamlingar av blandat innehåll 1500-tal – 1700-tal”, vilket närmare beskrivs som ”Smärre lägg av avskrifter från 1500-talet och senare tid angående kyrkliga förhållanden samt av blandat innehåll”. Detta låter ju någorlunda korrekt, så frågan är om det är denna volym som åsyftas eller om det rör sig om någon annan mer renodlad Örnhielm-samling?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-02-24, 11:13
Svar #16

Utloggad Peter Ahlfors

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 10:37
    • Visa profil
Hej igen! Tack för den info jag fått. Jag ska ta informationen med mig till Landsarkivet här i Uppsala. De kanske kan ge mig råd hur och om jag kan gå vidare.

Det finns ett till dokument. SDHK 23392 daterat 1440 utan dag.

I källorna står: Eftermedeltida regest/notis: Str. kam. Handl. Vol. 2 RA :
Lista över brev angående Mauritz Jöransson till Djula förfäder.

Litteratur B. Hildebrand i PHT 1934 s.88 ff. (Brevet nämnt s.92)

Hittar inte heller denna avskrift som kan gälla den tid då även Karin Gyllenhorn funderat vart hennes morfar Mauritz kommer ifrån? Vore mycket intressant att hitta denna lista och brev. Både vad som står där och vem som skrivit notisen?

2022-02-24, 11:57
Svar #17

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Peter!
 
Detta var ett spännande fynd, som absolut skulle kunna ge ledtrådar till Karin Gyllenhorns uppgifter om morfadern Mauritz ursprung! 
 
Dokumentet (ur ”Str. kam. handl.”) kommer tydligen från underserie 37 i Riksarkivets ämnessamling Miscellanea, ”Strödda kamerala handlingar 1600t – 1800t”, där volym 2 ska innehålla ”Rasmus Ludvigsson samlingar rörande kronans och adelns gods: II”. Detta överensstämmer med litteraturhänvisningen till ”B. Hildebrand”, nämligen Bengt Hildebrands artikel ”Esbjörn Blåpanna och hans arvingar. Medeltidsstudier kring handlingar i Ribbingska huvudmannaarkivet” i Personhistorisk Tidskrift 1934, som i en fotnot på sidan 92 hänvisar tille en ”Anteckn. i Rasmus Ludvigssons Saml. rör. kronans o. adelns gods, II, RA.”
 
SMR” tycks vara detsamma som boken Svenska medeltidsregester: förteckning över urkunder till Sveriges historia 1434–1441 (red, Sven Tunberg, publicerad i Stockholm 1937), som ska innehålla en kort sammanfattning av brevet 1440 – antagligen inte mycket längre än sammanfattningen ovan.
 
När det gäller Örnhielm ovan, så fann jag nu en lista över SDHK:s förkortningar och signa. Där omnämns varken Örnhielm eller den samtida Peringskiöld, men däremot fann jag en förkortning ”VHAA:s dep., RA = Av Kungl. Vitterhets, Historie och Antikvitetsakademien deponerade handlingar i RA (RA 0401)”. Denna samling finner man i Nationell ArkivDatabas, ”0401 Vitterhetsakademiens deposition” på Riksarkivet Marieberg, som sägs innehålla 75 volymer utan närmare beskrivning. Kanske är det i denna samling som Örnhielms avskrifter förvaras, vilket ju skulle stämma bra med anteckningen på Hans Högmans hemsida?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-02-24, 12:03
Svar #18

Utloggad Peter Ahlfors

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 10:37
    • Visa profil
Ursäkta för jag inte skrivit att jag har redan letat i PHT 1934 B. Hildebrand!
Hittade inte något om brevet.
Kanske det syftade på org.pergamentet från 1440
och inte de eftermedeltida notiserna kring lista på brev angående Mautitz Jöransson
till Djulas förfäder.
MVH / Peter Ahlfors

2022-03-12, 09:29
Svar #19

Utloggad Peter Ahlfors

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 10:37
    • Visa profil
Hej på er! Nu har jag fått tag på avskrifterna från SDHK-nr: 31583 i Riksarkivet. Den ena avskriften jag har bild på och är vad som uppges av RA vara en avskrift troligen gjord av Johan Fleming 1683. Avskriften berör orginal dokumentet som är daterat 1 april 1485 men också en senare notering av Jöran Knutssons son angående gårdarna. D.v.s. anteckningar gjorda efter 1485 troligen gjorda av Mauritz Jöransson själv då hans namn nämns som "mig Mauritz Jöransson" ... Det finns också med uppdelningen 1/3 som jag tror berör hans frus systrars arvedel av Stora Djula. 1555 ska Det ha skett en affär där ägandet av Stora Djula tagits över helt av Mauritz och h.h. Gertrud Josephsdotter. Det finns mer att läsa i avskriften men jag lyckas inte tyda handskriften ännu. Är det någon som är bra på handskrift från 1500-1600-tals anteckningar så är hjälpen välkommen.

Har listan på Mauritz Jönssons brev gällande hans släkt som han antecknat efter dokumentet i SDHK-nr: 23392 och 23373 också. Kommer i nästa svar.
Bästa hälsningar
Peter Ahlfors

2022-03-12, 09:52
Svar #20

Utloggad Peter Ahlfors

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 10:37
    • Visa profil
Här kommer första sidan i det material från SDHK-nr 23392 och 23373 jag fick igår. Det är de anteckningar/avskrivningar som nämns i SDHKs beskrivning av dokumentet som troligen Mauritz Jöransson själv har gjort. Den lista med medeltida brev. Om Mauritz samlat dessa kan det reda ut vissa oklarheter om hans ursprung. Fullt medveten om att det kommer väcka flera nya frågor. Många brev/avskrifter på denna lista från 1421 fram till 1510. Dessa handskrifter/anteckningar har jag haft svårt att läsa. Så jag lägger ut ena sidan för att se om det finns fler som är intresserade av utmaningen att läsa lite släktforskning från 1580-90 talet. Hör av er så lägger jag ut alla 3 sidor jag fått av SDHK.

Hälsningar
Peter Ahlfors

2022-03-17, 02:15
Svar #21

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Peter!
 
Vilka intressanta dokument! Texten från 1683 tyder jag såhär (de sista raderna på latin skulle jag vilja översätta till ungefär ”Jag vet inte vad han skrev; han sände ett oklippt[?] brev till mig. Ärovördige baron herr Johannes Jöransson Flemmingh den 2:a i månaden september anno 1683):
 
Ao 1485.
NB. Finnes uti min Sahl. Fader Jøran Knutsons iordabook,
som sielf m[ed]z sin egen hand skrifuit haf[ue]r, att denne gård Åby
i Høle Sochn ær den østre gården i samma by, den satte
Jøns Geeth ut till pant, till Per Jønssons hustro på Ber-
diggie gard, th[et]z kommer mig, Mauritz Jøransson och Arfuid
Classons barn att uptaga och igenløsa.                 Fagerhult
d[et]z haf[ue]r af war slecht warit gifwit eller soldt till kyrckian,
det haf[ue]r H. Ifwar Flemming børdat sig till, effter han ær
och af wår slecht p.        Stensund det fick min Morsyster
Karin Josephsdotter på sin lott effter min Mormoor. Nescio
q[ua] hæc scripserat. Schedulam, cui inarata erant, ad me misit
Perillustris Baro Dn. Joh[ann]es Georgii Fili[us] Flemmingh. d. 2. m[ensis] 7bris
Ao 1683.
 
Brevet från 1580-talet var lite (eller snarare mycket) knivigare, men till slut lyckades jag tyda det såhär, tyvärr med stora luckor. De personer som omnämns är Porse Geet (död före 1389) och hans hustru Ingrid Siggesdotter, samt deras söner Jöns Geet (död mellan 1413 och 1424) och Erik Geet (död före 1456), gift med Lucia Henriksdotter som blev omgift med Gillcken Håkansson; Hejne Snakenborg, Håkan Halstensson, Ragvald Pampe, Håkan Algutsson samt slutligen historikern Rasmus Ludvigsson:
 
Ett Regester påå dhee Jordhebreff som Jag haff[uer] …och …… som
lydhe alle thill Min Mödherness släckht Och på dheesse gottz huilcke bre[ef]
Erre godhe låffelige pargaments breff Medh dherass Och andre godhe Manss
……., Och Erre alle desse breff i kungenss breff kam[m]er
 
Ett register på de jordbrev som jag har (…) och (…) som
lyder alla till min mödernesläkt och dessa gods, vilka brev
är goda lovliga pergamentbrev med deras (= mödernesläktens) och andra goda mäns
(…), och är alla dessa brev i kungens brevkammare.
 
Her Pårsse Geetz breff lydhendz Om En förlikning som han, samdh Häyne Snacken-
bårg Och Haken Halstenssån, giordhe Medh Ragwaldhe Pampee Om dhett gottz
och lössörre han hadhe Effther H Håckin Alguttzssån (aff sam[m]e breff haff[uer]
Jag En oförssegledh Copie)
 
Herr Porse Geets brev lydandes om en förlikning som han, samt Hejne Snaken-
borg och Håkan Halstensson gjorde med Ragvald Pampe om det gods
och lösöre han hade efter herr Håkan Algutsson (av samma brev har
jag en oförseglad kopia).
 
Ett Ereck Gettz breff som war h Paress sån, Medh huilckenh han hafft stad
fasth Dee godz widh Nampn Synålzstadhe[?] Och brengie[?] [ii Östergylendh legendz] som hanss för
Eldrar haffue giffuedh thill wastens Closter thill Een dhels äggie huilckeett hanss
Fad[er] och Mod[er] h Pårsse Gett Och hanss fru Ingredh, Sige Manssånss dått[er] thill …
…, Och thill förrene stadfästes thill sam[m]e Clåster aff huilckett Jag haff[uer]
En Offörssegledh Copie
 
Ett Erik Geets brev som var herr Porses son, med vilken han haft
stadfäst de gods vid namn Synålstad(?) och Bränge(?) i Östergötland liggande som hans för-
äldrar har givit till Vadstena Kloster till en dels ägo, vilket hans
fader och moder Porse Geet och hans fru Ingrid, Sigge Månssons dotter till
(…), och tillförne stadfästes till samma kloster av vilket jag har
en oförseglad kopia.
 
Ett breff på dhee gottz som Gilcken Hacken sån gaff Fru Lussie Hindrekz
datt[er] Erick Gettz Efftherleffuerska, thill Margengåffua sam[m]e Er 12 Öress landh J[…]
i week i stegetomthe sockn Och Ett Öress landiordh i Hagesta i sam[m]e socken (
i Östergylen ii …kirke socken Ett ……landh i Renne Feelle[?], Jn[?]
2 oringe[?] land Jordh i bårdåtorp[?] i borkebergs socken i Östergylen Dt
1430 aff huilcketth Jag haff[uer] En förssegledh Copie ( [struket]
år.
 
Ett brev på de gods som Gilcken Håkansson gav fru Lucia Henriks-
dotter, Erik Geets efterleverska, till morgongåva, samma är 12 öres landjord
i Vik i Stigtomta socken och ett öres landjord i Hagesta i samma socken;
i Östergötland i […]kyrka socken ett (…)land i (…),
2 öres landjord i Baardatorp (Båltorp) i Björkebergs socken i Östergötland; daterad
1430 av vilket jag har en förseglad kopia.
 
Ett påffue breff på dessee sam[m]e gottz, Och En gardh dær thill [benemdh Helgssta i stegetomthe Socken] som för
Nemdhe Lussie Hendreckz dåtter Effter Gilcken Hackenssånss död, sedhan hon fick
dhen 3 Manen Bärinh[?] Hansson thill gåhrssundh[?] gaff sin sån Jönss Getth sa[…]
[…] gaffue [struket] gottz som Er thill Nampn udhi Stegetomthe Socken wedh
Nyköpings week, Hagesta Helgsta i Östergylen intill Kirkee Parken[?], Jönsffelle[?]
Och bordhe torp i Borkebergs socken. Dett same breff 1450 aff huilcket
Jag haff[uer] En förssegledh Copie.
 
Ett påvebrev på dessa samma gods, och en gård därtill benämnd Helgesta i Stigtomta socken som före-
nämnda Lucia Henriksdotter efter Gilcken Håkanssons död, sedan hon fick
den tredje mannen Bärin(?) Hansson till Gårsund, gav sin son Jöns Geet (…)
(…) gods som är till namn uti Stigtomta socken vid
Nyköpings vik, Hagesta, Helgesta, i Östergötland intill kyrkoparken(?) Jönsfälle
och Baardatorp (Båltorp) i Björkebergs socken. Det samma brev 1450 av vilket
jag har en förseglad kopia.
 
Ett Mårgon gaffue breff som Jenss Getth gaff sin hustru, [Lussie Hendrekss]
[datter…] Catarina, Essbiern Crestierssanss[?] dått[er] thill Hoff i Dråttning
Margretes Näruare [aff] huilcket Er dottherdh[?] Lussie…………………….
… sam[m]e breff lyd[er] på………. Mark sölff[uer] som han
henne gaff i Morgongaffue Och wedherladhe henne dhett i………..
Södhermänske Jordhe gottz. Och i dhett breff Er Ikie godhett[!] Nemdh widh
Nampn Eller………… aff same breff haff[uer] Jag En Offör-
Segledh Copie.
 
Ett morgongåvobrev som Jöns Geet gav sin hustru [Lucia Henriks-
dotter] Catharina, Esbjörn Kristiersson dotter till Hov, i drottning
Margareta närvaro, av vilket är dotter(…) Lucia (…)
(…) samma brev lyder på (…) mark silver som han
henne gav i morgongåva och vederlade henne det i (…)
Södermanländska jordagods. Och i det brev är icke godset nämnt vid
namn eller (…) av samma brev har jag en oför-
seglad kopia.
 
På same Mårgen gaffue Ewar[?] Och dher i Cameren dhett stadfestelse breff
på alle dhee gottz, hon fick i Margengaffue i wedherlegning för dhe – hundrade
… Marker ssölff, ij huilckett stedh alle gottzssen wedh Nampn Medh…
…, Och huar dhe leggie, sam[m]e stadffesstelse breff wille Rassmus
Lodueck sån ………… ett Copie aff huilcketh Er Markandz att
sam[m]e gottz Ere […] Oloflig[en] komen wed kronan etc[?].
 
På samma morgongåva var ock där i kammaren det stadfästelsebrev
på alla de gods, hon fick i morgongåva i vederläggning för de hundra
(…) marker silver, i vilket ställe alla godsen vid namn med (…)
(…) och var de ligga, samma stadfästelsebrev ville Rasmus
Ludvigsson (…) en kopia av vilket är (an)märkande att
samma gods är (…) olovligen komna vid kronan etc.

 
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-03-18, 06:33
Svar #22

Utloggad Peter Ahlfors

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 10:37
    • Visa profil
Väldigt tacksam för den tid som lagts ned på dessa dokument.
Får själv lära mig läsa anteckningar från 1580-talet utifrån dessa texter framöver.
Så intressant att kunna läsa och fortsätta undersöka hur och om anvapentavlan
stämmer? Att också kunna fortsätta och se om det finns en orsak till varför Mauritz
själv under sin livstid och på sin familjs gravkor använde svanen med ringen i näbben
på vågor likt Laxman/Laxmand.

I de första anteckningarna efter brevet i SDHK Nr: 31583 verkar det vara Mauritz egna
anteckningar som beskrivs. Uti min salige fader Jöran Knutsons iordabook.
På Karin Gyllenhorns anvapentavla i Stora Malms anges en Jeran Persson Laxman till Djiulöö
som Mauritz fader?

I de äldre dokumenten som ev. Mauritz själv nedtecknat så nämns hans mors sida med Jöns Geet
som också återfinns på anvapentavlan. På mödernet och Geet stämmer anvapentavlan så här långt
överens med dessa anteckningar som antas vara gjorda 1580-90 . Dessa anteckningar kanske var
för att befästa det kapital som mark och gods gav släkten med tanke på Porse och Geets historik i trakterna kring bl.a. Stora Djulö.

Slutraderna på varje anteckning beskriver vad för dokument avskriften gäller, källan och även ett intygande
om att de finns i Kungens brevkammare för styrka dess äkthet.
Mauritz var ju i tjänst hos flera av Vasasönerna och kammarråd åt Carl IX och därav tillgång till Kungens brevkammare.

Så här långt nämns ingen på Mauritz fäderne men RA skickade mig två ytterligare dokument till gällande fortsättningen på denna brevlista.
de gäller samma SDHK-nr:23392. Om det kan vara till hjälp.
MVH Peter Ahlfors

2022-03-22, 09:17
Svar #23

Utloggad Peter Ahlfors

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 10:37
    • Visa profil
Hej igen på er ni som forskar på Gyllenhorn, Måneskiöld och fler med koppling till Stora Malm och Stora Djulö/Djula.
I tidigare svar bifogade jag en fil med början av den lista på brev som RA antar vara Mauritz Jöransson till Djulas.
Här kommer de andra delarna av det som SDHK skickade mig. Del 2 av brevlistan.

2022-03-22, 09:19
Svar #24

Utloggad Peter Ahlfors

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 10:37
    • Visa profil

Här kommer de andra delarna av det som SDHK skickade mig. Del 3 av den brevlista som antas vara Mauritz Jöranssons över hans släkt på mödernet.
MVH
Peter Ahlfors

2022-05-04, 16:22
Svar #25

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Hej Kan du inte fråga Markus att transkribera detta brev, han kan nog detta. Källan vill jag gärna ha . Jag har kontaktat en fotograf i Katrineholm som har åtagit sig att fota i kyrkan och målningen av Mauritz familj på tavlan i herrgården, Det är troligt att Markus läser detta. Du kan gärna ringa mig på tel 0707832397 om detta

     Hälsar Cary

2022-05-04, 21:30
Svar #26

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
De två senaste breven var tyvärr extra svårlästa, vilket gjorde att tydningen drog ut på tiden. Andra saker kom dessutom emellan, men när jag återupptog transkriberingen upptäckte jag att avbrottet bara var positivt för nu kunde jag läsa texten med ”nya ögon”. Jag lyckades därmed tyda några fler ord och namn, och identifierad en del av gårdarna och byarna med hjälp av Ortnamnsregistret online, men tyvärr innehåller transkriberingen fler frågetecken och luckor än vad jag skulle önskat (det ovannämnda medeltidsbrevet ur SDHK med nr. 23392 omnämns tydligen i det femte stycket i brev 1 här nedan):
 
BREV 1
 
Ett breff på halff[ua] broma[?] som Jönss Gett saltt haff[uer] thill […] Closter
för Ett par Oxssar Och [17 mark] panning[ar] Den andre halffparthen […] sam[m]a brom[m]a
lag för thill Clostredh, aff huilkett Jag haff[uer] En offörssegledh Copie daterat
dett ar M C D X C Ockta[…].
 
”Ett brev på halva Bromma[?] sin Jöns Geet sålt haver till […] Kloster
för ett par oxar och 17 mark penningar, den andra halvparten […] samma Bromma
lag förr till klostret, av vilket jag haver en oförseglad kopia daterad
det året MCDXC Octa[vo?].”
 
Nåck Ett Jönss Gettz gaffue breff på Malmmensssårss[?] Och Min Engh […]
[…] som han gaff thill Krockeckz Klåster aff huilket her finness En gamell
förssegledh Copie datedh[!] –
 
”Nock ett Jöns Geets gåvobrev på Malmenfors[?] och min äng […]
[…] som han gav till Krokeks kloster av vilket här finnes en gammal
förseglad kopia daterar [lucka].”
 
Nåck Ett Jonss Gettz breff lydhendz på stara[?] i rompåcker socken huilckett
han saldhe boskap bortt i Strengnäss för 40 Mark Medh ett för alldh atth han
Och hanss aruingar skulle dhett förssaml[?] pang ii gå[?] att köppas aff hilcket
Jag haff[uer] En förssegledh kopie d: – 1480
 
”Nock ett Jöns Geets brev lydande på Stara[?] i Rumpåkers socken vilket
han sålde boskap bort i Strängnäs för 40 mark med ett för allt att han
och hans arvingar skulle det församl[…] penning i gå[?] att köpas av vilket
jag haver en förseglad kopia daterad 1480.”
 
Nåck Ett Jonss gettz breff på […] han saldhe […] ii
Strengness för 40 [mark] huilke […] sölff Medh sam[m]e welkår
att han Eller hanss arffu[inger] Måge dhett genlössie D: 1480 aff huilkett Jag
haff[uer] En forssegledh Copie (
 
”Nock ett Jöns Geets brev på […] han sålde […] i
Strängnäs för 40 mark vilka […] silver med samma villkor
att han eller hans arvingar må det igenlösa, daterat 1480, av vilket jag
haver en förseglad kopia.”
 
Etth dombreff som gamle Jon karssan Och hanss Medh arffuingar, Nielss, Karll,
och Larss Finkenogar finge på halffth Östrehuargarna på westre Rekerne aff
Andherss Rusk Dat 1440
 
”Ett dombrev som gamle Johan Karlsson och hans medarvingar, Nils, Karl
och Lasse Finkenov fick på halva Östra Vargarn på Västerrekarne av
Anders Rusk, daterat 1440.”
 
Ett köpe breff som Jossep Passanss. halffsyster Lasse Kuress hustru, wedh
Nampn Ingeborg Harelss dått[er], såldhe En gårdh på Östre Rekarnes […] ii ydhersta
– 12 öress landh Medh Jossep pssånss samthyckie thill H Jahan Ingemanssån
Erkedieckne i Westerårss för – 130 [mark] forssa[…] panning hon Och henness Man
Laress Kurre sedhan köpthe aff fru Kärin[?] Gun[n]e Larss Kurress syster hustru Elin
i akarleby i Husseby socken 3 gård[ar] som Er tuå gård[ar] ii mallem[…] Och
En gårdh hette Kärssiö i Stegetomthe socken ii Jönåkerss häredh.
 
”Ett köpebrev som Joseph Pederssons[?] halvsyster Lasse Kurres hustru, vid
namn Ingeborg Haraldsdotter, sålde en gård på Österrekarnes […] i Yttersta
12 öres land med Joseph Pederssons samtycke till herr Johan Ingemansson
ärkedjäkne i Västerås för 130 mark fors[…] penning, hon och hennes man
Lars Kurre sedan köpte av fru Karin Gunne Lars Kurres syster hustru Elin
i Akarleby i Husby socken tre gårdar som är två gårdar i Malmen[?] och
en gård i Kärrsjö i Stigtomta socken i Jönåkers härad” (ovanför ”Jossep Passanss.” på översta raden i detta stycke finns en hänvisning till anteckningen i marginalen, som jag tyvärr ej lyckas läsa då texten beskurits).
 
Etth köppe breff lydhendz atth Jossep pssån köpthe aff Mattz Felprisson wäp[…]
Fårssödhe quern En gårdh i Stenhulthe Och brogetårp i Malmssoken för 200 [mark]
pris dhett Mynth som då gieck Och galtt
 
”Ett köpebrev lydandes att Joseph Pedersson köpte av Mats Felprisson[?] väpnare
Forssjö kvarn, en gård i Stenhulta och Brogetorp i [Stora] Malms socken för 200 mark
pris, det mynt som då gick och gällde.”
 
Etth köpebreff atth Jossep perssån köpthe Snacketårp i Malm socken för – 12
[mark] arthuger[?], thill […]dheköpp, aff Jonss Larssån i sledsta wepnare Och Cirsten
Bergerss dått[er] såldhe dhett Jossep dhett 1510 same Jonss Larssån war
Erick Jonssåns far på tuna
 
”Ett köpebrev att Joseph Pedersson köpte Snacketorp i [Stora] Malms socken för 12
mark örtugar, till […]deköp, av Jöns Larsson i Slädsta, väpnare, och Kirsten
Birgersdotter sålde det Joseph det 1510, samme Jöns Larsson var
Erik Jonssons far på Tuna.”
 
Nåck Ett köppe breff atth Jossep pårssån köpthe 2 gård[ar] i stenstorp
Och En gardh i kälberge aff Erick Jönssåns [fader] på tuna hett Jönss Larssån ii
sledsta
 
”Nock ett köpebrev att Joseph Pedersson köpte två gårdar i Stenstorp
och en gård i Källeberga av Erik Jönssons fader på Tuna, hette Jöns Larsson i
Slädsta.”
 
 
 
 
BREV 2
”Ett köpe breff atth Jossep passerss. halff syster haff[uer] såltt biskop Lydick
ii westerås – 6 öress landh i gåldheberg[?] i dhen östere och syndherste
[…] för 80 [mark] 1481. same gardh aff aruid […] och faltt
på hustru Anis Jossepz dåtthers lått för 3 pdz […] – 6 örre peng same gårdh
köpthe Min Morffar i gän aff för Nemdhe biskop
[i marginalen:] dette koffdhe[?] Jossep pssan en gån[g] och faltt på Min Morssyster hustru Annesse thel Effther hanss dödh.[/i]
 
”Ett köpebrev att Joseph Pederssons halvsyster haver sålt biskop Lydick
i Västerås 6 öres land i Gålleberg[?] i den östra och södraste
[…] för 80 mark 1481. Samma gård av Arvid […] och föll
på hustru Agnes Josephsdotters lått för 3 punds […] 6 öre penning, samma gård
köpte min morfar igen av förenämnde biskop”
[i marginalen:] ”detta köpte Joseph Pedersson en gång och föll på min moster
hustru Agnes’ del efter hans död.”
 
Etth breff atth Welbyrdige quin[n]e h. Margrethe Oloffz dått[er] i Adöö gaff sin Man
Skåning Larssån i Örrkesålm[?] i steste[…] Effther dhe […] huar. 3 penges
landh ii henness Jordhe godttz Nemligen i Kleff i Call socken dat 1496
 
”Ett brev att välbördig kvinna hustru Margareta Olofsdotter i Adö gav sin man
Skåning Larsson i Orkesholm i sista […] efter de […] var 3 pennings
land i hennes jordagods nämligen i Klev i Kall socken, daterat 1496.”
 
     War Och Någre breff i K: M: kamer i sam[m]e forn[…]
     som Jag Icke wetth Om dhe hörer[?] Min Eller Min sleckth thill dhee […]
     i sam[m]e breff förmelthe ärre för en Jag dherom[?] får Ranssackett
 
”Var ock några brev i K. M:ts kammare i samma forn[…]
som jag icke vet om de hörer min eller min släkt till de […]
i samma brev förmälda är förrän jag därom får rannsakat.”
 
Ett förlikningess breff Om Suluesta, Melen H Alff Hem[m]ingssån wepnare Och
Pher[?] Olssån så atth huardhere skulle haffue – 12 öress landh i förskreffne
Seluesta Peuel[?] Olssån beholtt thett som lig[ger] syndhersth ii sam[m]e gårdh Eller by
lighendh.i Olandhz häredh i Adhelundhe socken 1474
 
”Ett förlikningsbrev om Söderlövsta, mellan herr Alf Hemmingsson väpnare och
Per Olsson så att vardera skulle hava 12 öres land i föreskrivna
Söderlövsta, Påvel[?] Olsson behöll det som ligger söderst i samma gård eller by
liggande i Olands härad i Alunda socken, 1474.”
 
Ett breff Melem Jonss Raguallssån Och Ingeredh Jerksdått[er] Om – 10.
orriges landh Jordh ii […] Och Nagre orelandh ii Lerberga i Rydh socken
och Bro häredh, hui[lke]tt the gaffue En friboren quin[n]e hui[lke]tt hustru gu[…]
för – 19 ores landh i Wadhesta i Kneffsta socken i Erlige hundratz häredh
Och – 5 öress landh Jordh i Wlffuestuen ii Husseby ssocken ii Langehund[…]
haredh 1487
 
”Ett brev mellan Jöns Ragvaldsson och Ingrid Jerksdotter om 10
öresland jord i […] och några öreland i Lerberga i [Västra] Ryds socken
och Bro härad, vilket de gav en friboren kvinna vilket hustru gu[…]
för 19 öresland i Vadesta i Knivsta socken i Ärlinghundra härad
och 5 öresland jord i Ulvesta i Husby[-Långhundra] socken i Långhundra
härad, 1487.”
 
Ett breff att Jönss Swenssån i Härerne[?] Wepnare haff[uer] saltt
Nielss Anderssån ii Sörby 7 origes landh Hedessiöö ij Trögdh i Mekell[?] socken
för – 21 [mark] A: 1421 Om Nagre aff desse Err aff Min byrdh wetth Jag
Icke för En Jag dher Om far Ranssackett (
 
”Ett brev av Jöns Svensson i Härene[?] väpnare, haver sålt
Nils Andersson i Sörby 7 öresland Hedesjö i Trögd[?] i Mekell[?] socken
för 21 mark anno 1421. Om några av dessa är av min börd vet jag
icke förrän jag därom får rannsakat.”
 
Ett köpe breff atth Wäborne[!] Man Knutt Jönssan å gamleberg köpdhe
2 [mark] land Jordh i askerby [asköö thill nampn] nesth then syndersta gårdhen ii backare Socken
ii tuhundattz häredh, aff Jon Larssån i seffsta för 8 [mark] peng
Datt. 1487
 
”Ett köpebrev att välborne man Knut Jönsson å Gamleberg köpte
2 markeland jord i Askerby [Askö till namn] näst den södersta gården i [Västerås-]Barkarö socken
i Tuhundra härad, av Jon Larsson i Sävsta för 8 mark penningar,
daterat 1487.”
[/i]
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-06-01, 13:39
Svar #27

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Hej Svar från kontakt

 
De inblandade och deras släktförhållanden finns behandlade i Hildebrands långa artikel om Esbjörn Blåpanna i Personhistorisk tidskrift 1934, s 88-93, som finns att hämta på nätet. Någon transkribering av dessa brev har inte gjorts.
Med vänlig hälsning,  CARY  ni som kan sätt in länk på detta forum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna