ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mantalslängder, läshjälp och förståelse  (läst 335 gånger)

2021-11-06, 15:11
läst 335 gånger

Utloggad Eva-Lotte Lirbank

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 15:39
    • Visa profil
Hej, jag försöker lära mig läsa mantalslängder, så jag vill gärna ha hjälp att läsa 1721 års längd över Bottnansmåla. Jag har en Nils Jönsson som är född 1720, men är det så att barnen inte står med, eller hur funkar det? Jag hittar Jöns Andersson, vilken jag förmodar är Nils far, men kan inte se vad som står efter och under hans namn?
Är det någon som samtidigt kan förklara vad de olika siffrorna i kolumnerna står för hade det hjälpt mig ytterligare. I de två första kolumnerna står det ju 1 och 2, men ingenting framför Jöns, varför? I de två sista står det 2 och 2 och en etta längst ut, men fortfarande ingenting vid Jöns rad. Hänger de ihop som familj eller är det nåt annat som gör att det bara står siffror på en rad i Bottnansmåla.
Nu blev det många frågor här, hoppas någon kan reda ut sidan till mig och samtidigt ge mig läshjälp, så kanske det blir lättare för mig att förstå och söka vidare själv igen.


Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0001598_00040


Källa: Mantalslängder 1642-1820, Mantalslängder 1642-1820Blekinge län, SE/RA/55203/55203.10/14 (1721), bildid: A0001598_00040, sida 63


MVH/Eva-Lotte

2021-11-06, 16:32
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kolumnrubrikerna finns i början av längden. För Rödeby socken på sidan 56. Men SVAR:s gamla mormonbild är delvis oläslig, så jag lägger in en bild från Arkiv Digital (den är dock från 1722; AD har inte 1721, förmodligen för att den är i så dåligt skick att man inte fått filma den).

Det som står mellan bynamnet och personerna är alltså:
· Nummer [på jordeboksgården i resp. by]
· Rök eller matlag [antal]

Och efter personerna:
· Bonde [man]
· Hustru
· Son
· Dotter
· Måg
· Sonehustru
· Dräng
· Piga
· Båtsmanshustru, inhyseshjon

De personer som finns i Bottnansmåla i den här längden är:

Anders Bondeß. hust.
Jöns Anderß. hust Bm
Hiortz hust.


("Bm" på Jöns rad avser Hiort på nästa rad, alltså båtsman Hjorts hustru [båtsmannen själv var befriad].)

Antalet personer i resp. kolumn är summerat för hela jordeboksgården (åtminstone i den här längden, men det normala är annars att varje hushåll är redovisat för sig).

Det är bara betalande som står med, alltså inte barn under 15 år och överåriga (men fr.o.m. 1766 skulle "alla som liv äga", alltså också under- och överåriga och andra befriade, vara med).

Här kan du läsa mer: Mantalspenning och mantalslängd.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-11-06, 18:01
Svar #2

Utloggad Eva-Lotte Lirbank

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 15:39
    • Visa profil
Stort tack Jörgen, nu blir det nog lite lättare att förstå mantalslängderna, hoppas jag. Svårt att följa folk på 1700-talet, men det blir ju lättare att förstå längderna nu, så kanske kommer jag vidare. Vill gärna följa folk hela tiden så jag är säker på att jag har rätt person.
MVH/Eva-Lotte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna