ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Regement f Stora Tuna och Silvberg församling?  (läst 648 gånger)

2021-11-06, 10:08
läst 648 gånger

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Hej,

jag tror att var man soldat och boende i Stora Tuna (och Utombro såsom Silvberg) tillhörde man Dalregementet.

Fast vilka kompanier fanns inom Stora Tuna? Jag har räknat till ungefär sju kompanier för Dalregementet, allt från Bratt, Livkompani till Överstelöjtnantens.

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning,
Desirée G.

2021-11-06, 11:51
Svar #1

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:52
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
mvh /staffan -- BFiles

2021-11-06, 16:49
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Grill finns också hos Arkiv Digital: https://app.arkivdigital.se/aid/a7986

Observera att indelningen i Grill avser 1850-talet. Den kan ha varit annorlunda vid andra tider.

F.ö. var det normalt åtta kompanier i varje regemente.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-11-06, 20:53
Svar #3

Utloggad Lennart Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 21:36
    • Visa profil
Hej På tidigt 1700-tal borde det vara Överstelöjtnantens kompani på sent 1700-tal Secondmajorens kompani som gällde för Silvberg om jag inte misstar mig.
Hälsningar /Lennart

2021-11-07, 09:19
Svar #4

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Hej Lennart,

tusen tack för det. Nu har jag söndagen klar för mig, vad gäller att göra.

Ha en fin söndag!

Mvh, Desirée

2021-11-07, 09:22
Svar #5

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Du kan söka i Riksarkivets version av Grill: https://sok.riksarkivet.se/grill
Och så finns Hans Högmans sidor förstås: http://www.hhogman.se/regementen_infanteriet-2.htm#Dalregementet_I13

Hej Staffan,

jag öppnade faktiskt Grill i fredags på ArkivDigital, men jag trodde att det bara gällde socknar och inte något med det militära. Att Högman hade register för regementen visste jag inte, så tack för det.

Ha en fin söndag.

Mvh, Desirée

2021-11-07, 09:25
Svar #6

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Grill finns också hos Arkiv Digital: https://app.arkivdigital.se/aid/a7986

Observera att indelningen i Grill avser 1850-talet. Den kan ha varit annorlunda vid andra tider.

F.ö. var det normalt åtta kompanier i varje regemente.

Hej Jörgen,

jaha, det var fint att få reda på det, att Grill är från 1850-talet. Det är ju väldigt sent jämfört med att jag nu är på 1690-talet. Jag har släktforskat på Piteå och var till slut tvungen att göra en lista över soldatroten för där ändrades rotenamnen två gånger from 1600- t 1800-talet.

Att det är/var åtta kompanier vid varje regemente har jag inte ens tänkt på. Men nu kan jag kolla upp det på Västerbottens regemente.

Ha en fin söndag.

Mvh, Desirée

2021-11-07, 09:29
Svar #7

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:52
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Re: Grill:
/... / att det bara gällde socknar och inte något med det militära. /.../

Då tycker jag du ska börja med Hans' text om indelningsverket.
Citera
/.../ med att jag nu är på 1690-talet /.../

Om du sagt det från början, så hade vi inte sagt "Grill" ...

Mvh /staffan
mvh /staffan -- BFiles

2021-11-07, 13:48
Svar #8

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Re: Grill:
/... / att det bara gällde socknar och inte något med det militära. /.../

Då tycker jag du ska börja med Hans' text om indelningsverket.
Citera
/.../ med att jag nu är på 1690-talet /.../

Om du sagt det från början, så hade vi inte sagt "Grill" ...

Mvh /staffan

Hej,

Grill hjälpte mig ingenting alls. Det gjorde mig bara mer förvirrad. Högman är väl en relativt god översikt, men officernamnskompanierna måste man placera själv för det har inte han gjort. Ex. var Gagnefs kompani troligen detsamma som kapten Johan Kruses kompani, Mora kompani var detsamma som kapten Bratts kompani och Leksands kompani var Majorens kompani. Det är lite dåligt gjort av Högman eftersom ortnamnskompanier föregicks just av kaptennamnskompanier. Fast det måste man alltså ta reda på själv.

Det enda kompani jag hittat i vilket Tuna ingick var Överstelöjtnantens kompani. Fast jag söker rote Dunder, och det finns inte i det kompaniet.

Jag gick genom soldatlängderna i husförhörslängderna för Tuna (börjar på: ArkivDigital: Stora Tuna (W) AI:1 (1663-1696) Bild: 428 Sida: 424). Där hittade jag ingen soldat Dunder däremot två korpraler Dunder.

Men när jag sedan plöjde igenom Generalmönsterrullorna för det kompani, Överstelöjtnantens, där Tuna ingick hittade jag inget rote Dunder. Kanske rote "Dunner" var detsamma som "Dunder", men inte rätt soldat alls.

Jag får fortsätta nysta i det här...

Mvh, Desirée

2021-11-07, 14:13
Svar #9

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Re: Grill:
/... / att det bara gällde socknar och inte något med det militära. /.../

Då tycker jag du ska börja med Hans' text om indelningsverket.
Citera
/.../ med att jag nu är på 1690-talet /.../

Om du sagt det från början, så hade vi inte sagt "Grill" ...

Mvh /staffan

Hej igen,

ska man leta efter regementen och har AiD så ska man istället använda sig av Regementsregistret. Här exempel från Dalarnas infanteriregemente. v793073.b238 och ArkivDigital: Rullor 1620-1723 RegementsReg:1 (1620-1723) Bild: 238

Högmans sidor vad gäller kompaniuppställning täcker endast tiden efter omorganiseringen av kompanierna i Sverige.

Mvh, Desirée

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna