ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: inhyresfolk  (läst 899 gånger)

2021-11-03, 23:32
läst 899 gånger

Utloggad Erika Lindberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 02:27
    • Visa profil

Jag har försökt att leta efter begreppet "inhyresfolk". Jag hittade inte information/förklaring för det. Vad innebär "inhyresfolk"?

Tack för förhand!

Vänligen,

Erika


2021-11-04, 00:10
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är alltid lättare att svara om du talar om var du har sett det ord som du frågar om, så att man med egna ögon kan se vad det står och också se det i sitt sammanhang.

Är du säker på att det inte står "inhysesfolk"?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-11-04, 16:36
Svar #2

Utloggad Erika Lindberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 02:27
    • Visa profil
Hej Jörgen!

Tack för du lämnade din synpunkt att det är bäst att lägga källan till. Jag lägger bilden.

Ja, jag har uppfattat att "inhysesfolk" är rätt. Jag vet inte om de skrev fel eller sånt. Kolla här med  bilden.

2021-11-04, 17:42
Svar #3

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:49
    • Visa profil
Det står inhysesfolk.

2021-12-03, 16:57
Svar #4

Utloggad Manuela Irmgardson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 17:01
    • Visa profil
Hej Erika

I husförhörs- och mantalslängder ser man ofta att personer står som inhyses.
Att vara inhyst innebär att bo i ett hus som man inte äger eller hyr, och utan att vara i tjänst hos ägaren. Det kan variera från fall till fall om den inhyste bor i samma hus som ägaren (och alltså har gemensamt hushåll med denne) eller i ett hus för sig själv (och följaktligen har ett eget hushåll).
En torpare eller backstugusittare som har ett avtal med ägaren och betalar (kontant eller i natura) räknas alltså inte som inhyst.

2021-12-03, 17:03
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I husförhörs- och mantalslängder ser man ofta att personer står som inhyses.
Att vara inhyst innebär att bo i ett hus som man inte äger eller hyr, och utan att vara i tjänst hos ägaren. Det kan variera från fall till fall om den inhyste bor i samma hus som ägaren (och alltså har gemensamt hushåll med denne) eller i ett hus för sig själv (och följaktligen har ett eget hushåll).
En torpare eller backstugusittare som har ett avtal med ägaren och betalar (kontant eller i natura) räknas alltså inte som inhyst.

Det där ser bekant ut...

Inhyses (inlägg i Arkivguidens Forum, skrivet av mig för 9 år sedan, den 6/12 2012).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna