ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp  (läst 276 gånger)

2021-11-01, 13:05
läst 276 gånger

Utloggad Barbro Kaiser

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-02-22, 17:04
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mig med att läsa nekrologen över lilla Karin Andersson. Hon är dotter till en av mina anfäder och jag skulle så gärna vilja veta vad där står


Leksand F:6 - 1725-1731 - bild 99/sid 91 (Riksarkivets numrering).
Vänster sida, no 2 - Karin Andersdotter från Tasbäck, född 1723, död 1727


Bästa hälsningar / Barbro Kaiser

2021-11-01, 15:25
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
" Karin Andersdotter i Tasbäck född där 1723, fader Anders Jönsson moder Karin Larsdr
Hon war ett wackert barn som hon förleden fredag afton wid sohlgången skulle gå -- -- til en annan gård fumbla (?)  grinstålpen, då föll en af stolparna neder af wädret och slagit henne
i ansiktet som --af besiftningen(?).
En gåsse, hennes broder(skrivet över), blef henne först warse och han ropade på modren och öfwertogo henne op half döder och buro henne i stugan där hon låg til mårgonen i sohlgången
(soluppgången?) och afsomnade så igår sacktmodig.
Hennes siähl fägnar Gud i den Eviga glädjen. Ålder här på jorden jämna 4 åhr."


Jag kan inte tyda allt men du förstår vad som hänt.

2021-11-01, 16:45
Svar #2

Utloggad Barbro Kaiser

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-02-22, 17:04
    • Visa profil
Stort, stort tack Margaretha! Kunde läsa ett ord här och där och förstod att det var något sorgligt som hänt. Det lilla livet. Tack än en gång för hjälpen! Bästa hälsningar / Barbro Kaiser

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna