ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Länkade matchningar på FTDNA  (läst 657 gånger)

2021-11-01, 11:50
läst 657 gånger

Utloggad My Brottom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 16:05
    • Visa profil
Jag administrerar 2 konton på FTDNA, min morbrors och mitt eget och har identifierat några matchningar för oss båda.
Nu har jag länkat 6 matchningar i hans träd och samma matchningar i mitt eget men där har jag även lagt till 2 matchningar på min fars sida.
I min morbrors träd ger de 6 matchningarna upphov till totalt 39 gubbar, 17 blå och 22 röda.
I mitt träd ger länkningarna på min fars sida 59 blå gubbar. Samtliga dessa gubbar har kopplingar till de länkade personerna.

Nu kommer vi till själva problemet!
De röda gubbarna i mitt eget träd borde vara i det närmast samma antal som det totala antalet i min morbrors träd, dvs ~39 stycken men de är 310 stycken! Vid en genomräkning har jag totalt 218 röda gubbar på min mors sida som saknar koppling till de länkade matchningarna. Jag har alltså redan 53 fler gubbar än min  morbror bland våra gemensamma matchningar, men så tillkommer de 218 som inte kan härledas till någon av de länkade matchningarna.
Problemet med gubbar som saknar koppling finns inte i min morbrors träd och inte heller i min fars gren. Det är alltså uteslutande på min mors sida det här har hänt.


Min fråga är nu hur dessa drygt 200 röda gubbar kan ha uppstått. Är det något fel hos FTDNA?
Dessutom försökte jag ta bort länkningarna för att lägga in dem igen en i taget i syfte att kolla upp vilka gubbar varje länkning ger upphov till men det lyckades inte, gubbarna ligger kvar ändå.


Tacksam för svar!

2021-11-08, 18:10
Svar #1

Utloggad Niklas Petrusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:00
    • Visa profil
Hej,
  det låter som det skulle kunna stämma. När du länkat din morbror har det ni matchar kunna markeras möderne,
_hos dig_, och alla matchningar med tillräckligt stora segment där blir röda gubbar (mödernesida) även om du inte vet hur.

Med det sker inte ömsevis för din morbror (åtm om han och din mor är helsyskon, och länkade så), då det är ovisst om
matchningen mot dig skett via fäderne (din morfar) eller möderne (din mormor).




2022-01-20, 17:26
Svar #2

Utloggad My Brottom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 16:05
    • Visa profil
Ok. Tack för svar! Det här med DNA är en djungel.  :-\

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna