ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Eriksson ( f. 1781 Övervike, Arnäs ... d. 1861 Böhlen / Rullböle, Gideå ) ... hans mammas sida av familjen...  (läst 401 gånger)

2021-10-31, 17:53
läst 401 gånger

Utloggad Charlotte Hellgren-Derry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:03
    • Visa profil
Hej

jag undrar ifall någon vänlig själ kan hjälpa mig att reda ut familjen på hans mors sida.

Enligt info jag hittat hette hon Ingeborg Eriksdotter
f. 1751-10-11  Överön, Arnäs
d. 1822-03-31 Böhlen, Gideå ( el. Arnäs )

och hon var gift med

Eric Nilsson
F. 1750-02-03 Övervike 2:2, Arnäs
D. 1833-09-22 Böhlen, Gideå ( el. Arnäs )

Här är sonen Eric i födelseboken som nr 5 på höger sida:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0032642_00143


Om man kollar födelseboken för mamman Ingeborg fö det datumet verkar barnet ( Nr 3 från slutet på v.sida av boken heta "Ingrid" eller nåt liknande ) .. samt att hennes far hette Erik Långhår och modern Malin Johansdotter....
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0032642_00012


Men -- när jag söker lite generellt om tex Ingeborg Eriksdotter och Erik Larsson Långhår (som vissa säger är hennes far ) -- så heter mamma Helena Johansdotter och var född i Umeå....

Enligt båtsmans rullorna så finns det en Erik Larsson Långhår (f. 1721 i Österbotten ) men där står det att han var gift med Malin Johansdotter.

Alltså samma namn på mamman som det står i födelseboken för “Ingrid”!!!


Och via andra släktforskningssidor ( tex. Geni ) så ska denna Erik Larsson Långhårs föräldrar vara:

Far:
Lars Eriksson
( F. ca  1678 i Österbotten ... D. ca 1757 i Kvaved, Arnäs )

Mor:
Ingeborg Nilsdotter
( F. 1694-05-27 Själand, Själevad ... D. ca 1775 Kvaved, Arnäs )

Det hela känns så "fel" på nåt sätt ... att Ingeborg Nilsdotter från Själevad ska föda Erik "Långår"  år 1721 i Finland.

På den tiden reste man väl inte kvinnor utrikes och knappt över gränsen till andra län???

Och att den Erik Långhår som är med i båtsmansrullorna är gift med Malin -- som stämer in med hustrun i födelseboken för barnet f. 1751-10-11 ... men andra släktforskare har honom gift med en Helena.

Finns det två Erik Larsson som blandats ihop och en har tillnamnet Långhår och sen har folk blandat ihop dem och sen bara kopierat info från andra släktforkare och felet har dublikeras om och om igen och ligger ute på internet som "rätt" fast  ingen frågar sig om det verkligen är rätt när namnen på hans fru inte stämmer och att barnet i födelseboken heter Ingrid ( om jag läser rätt ) och inte Ingeborg.


All hjälp att lösa detta tas tacksamt emot, för jag kommer ingen vart med detta.

Med vänlig hälsning - och oerhört tacksam för hjälp,

Charlotte

2021-11-01, 07:37
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Släktforskningen befinner sig i den digitala tidsåldern där det inte finns några tveksamheter. Heter Eriks hustru Malin eller Helena? Det finns många fall där det finns tveksamheten kring just dessa namn (även Märit och Maria och det finns fler exempel, Ingrid-Ingeborg). Helena heter hon i vb, men Malin i fb på sju ställen i fb, i hfl, i bb och tydligen ansåg barnen att hon hette Malin eftersom de respektive kallade sina döttrar Magdalena. Dessutom finns anledning för hennes föräldrar, Johan Persson Frisk-Gälda ohh Anna Johansdr att kalla en dotter Malin eftersom Annas mor hette så. Det finns alltså 13 skäl att skriva hennes namn Malin och ett Helena. Därför valde vi att skriva Malin i boken Släkter och gårdar i Arnäs som kom ut 1998.
Visst heter dottern Ingri i fb 1751. men sedan överallt, i hfl, fb och bb Ingeborg. Därför valde vi Ingeborg i vår ovannämnda bok.
Visst kan man fråga sig varför Erik påstås vara född i Österbotten. Första gången föräldrarna förekommer i källorna i Ångermanland var som bonde i Sörvästansjö i mtl 1724. Hustrun var från Själevad och möjligen kan familjen funnits där ursprungligen. Sedan fred med Ryssland slutits gavs generellt tillstånd till flyktingar från Finland att flytta tillbaka och återta sin ärvda jord. Det kan Lars gjort med hustru och eventuella barn (flyktingars barn saknas i Själevads fb) men återvänt av någon anledning.

2021-11-01, 14:49
Svar #2

Utloggad Charlotte Hellgren-Derry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:03
    • Visa profil
Hej Per.

Tusen tack för att du tog dig tid att svara - och så utförligt också!

Nu hänger jag med i svängarna och känslan av att allt bara var "fel" har jag nu fattat hur det hela troligen hänger ihop.

Jag har ofta sett att man använder dessa släkter och gårdar ( från ris till rot ) böcker många gånger som källa, och har alltid kännt att om det står där och böckerna är källan så kan jag vara säker på att det är rätt - det är ju himla svårt ibland att läsa gamla kyrkoböcker med darrig handstil så många hundra år tillbaka.


Då kan jag knåpa vidare på denne Erik Eriksson, innan jag börjar knåpa på att lägga ihop familje träds pusslet för hans fru Anna.


Tack ännu en gång för ditt svar och hjälp!
Med vänlig hälsning - och oerhört tacksam för hjälp,

Charlotte

2021-11-01, 17:05
Svar #3

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
En sak till. Du verkar vara tveksam om var Eric och Ingeborg dog. Var det i Gideå eller Arnäs?
Den frågan är inte helt enkel att besvara. Det finns två byar med namnet Bölen, en i Arnäs och en i Gideå. 1807 bröts Gideå ut från Arnäs. Innan dess kallades åtminstone i vissa kyrkoböcker och mantalslängder det Bölen som låg vid Gide älv för Rullböle för att skilja byn från den by med samma namn som låg 5 km NV om Arnäs kyrka. Det var ju praktiskt, men efter 1807 fanns det tydligen plötsligt inte behov av förstavelsen Rull-. Eric och Ingeborg fanns i den by som tidigare kallades Rullböle (se Arnäs AI:3 172), och i Gideå kyrkoböcker efter 1807.

2021-11-02, 14:23
Svar #4

Utloggad Charlotte Hellgren-Derry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:03
    • Visa profil
Hej Per
och tack för vidare hjälp.

jag har hittat båda i Dödboken nu för Gideå socken.

Det är inte första gången som jag sökt anfäder på min farfars sida som jag märkt att byar byter socken och man får gå igenom olika kyrkoböcker i närområdet för att hitta igen dom man söker

Intressant att dom slutade kalla byn Rullböle kring 1807 och det bara blev Bölen - men nu fattar jag varför jag tidigare stött på båda två i olika kyrkoböcker.

Tack ännu en gång för din hjälp och extra "info" som du skickade.
Med vänlig hälsning - och oerhört tacksam för hjälp,

Charlotte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna