ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kolonister från Finland till svenska Pommern  (läst 462 gånger)

2021-10-29, 10:38
läst 462 gånger

Utloggad Hans-Dieter Grahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-11-01, 10:17
    • Visa profil
Det finns en liten by i Mecklenburg-Vorpommern som heter Torgelow. Det förstördes helt i 30-årskriget och ingen bodde där längre. Efter kriget  (1618 -1648) bad drottning Christina från Sverige om kolonister från Finland och Livland att bosätta sig i denna lilla by.

Var kan jag finna dokument om detta och om det finns någon förteckning rörande bosättarna.

Hälsar
HD Grahl

2021-11-04, 13:35
Svar #1

Utloggad Hans Grunwald

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 15:47
    • Visa profil
Hej Hans-Dieter,,
det finns 2x Torgelow i Mecklenburg, den ena är nära ANKLAM, den andra "Torgelow am See" i mecklenburgs sjölandskap.

Jag har hittad 2 familjer hittils, de är VON LOEPEN; SPALDING OCH FIDLER (Det är också mit forsningsområde)

hittils har jag arbetad med compgen,MFP, Riksarkivet ;;
De livländska exilerna och den Pommerschen Greven/Pommersche Greif) har jag ännu inte hörts
hans

2021-11-04, 17:26
Svar #2

Utloggad Hans-Dieter Grahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-11-01, 10:17
    • Visa profil
Hej Hans

Tack för ditt svar. Jag har ställt denna fråga på uppdrag av en av mina tyska forskarkollegor som forskar i detta område och kommer att förmedla ditt svar.

Har tidigare ställt samma fråga till Riksarkivet och fått följande svar:

Du har efterfrågat handlingar om kolonister som fick bosätta sig i Mecklenburg-Vorpommern efter Trettioåriga kriget. Möjligen kan det finnas någon skrivelse från drottning Kristina i Riksregistraturet angående detta. Riksregistraturet är digitaliserat och finns att ta del av i Nationell Arkivdatabas (NAD), se länk https://sok.riksarkivet.se/nad?Sokord=Riksregistraturet&EndastDigitaliserat=false&BegransaPaTitelEllerNamn=false&lk=Ladda+kategorier&AvanceradSok=False&typAvLista=Standard&page=1&postid=Arkis+8cb4d12c-9b89-11d5-a701-0002440207bb&tab=post&FacettState=undefined%3ac%7c&prependUrl=%2fnad&vol=n&ct=250&inc=5&exp=y&s=Balder

Handlingar från drottning Kristinas underhållsländer finns annars i Generalguvernören för drottning Kristinas underhållsländers arkiv, där det finns pommerska räkenskaper och verifikationer. I Kungliga arkiv, Generalguvernören för drottning Kristinas underhållsländer, finns koncept, registratur, skrivelser, handlingar om gods och räkenskaper. Båda arkiven beställs fram på plats till läsesalen i Riksarkivet i Stockholm (Marieberg), se https://riksarkivet.se/stockholm. För Kungliga arkiv krävs tillstånd från Sektionen Marieberg arkiv och heraldik, som ansöks i förväg innan besöket på e-post riksarkivet@riksarkivet.se.

För att få veta vilka kolonisterna/bosättarna var får man vända sig till tysk folkbokföring vid tyska myndigheter.

---
Har varit inne på länken och tittat på en del av dessa handlingar. Vet inte om detta ger något svar på frågeställningen då de dels är avfattade på latin och dels troligen inte kommer att nämna namnet på några nybyggare. Handlingarna i det Kungliga arkivet ger troligen samma sak dvs inga personuppgifter.

Mina tyska kollegor har dessutom varit i arkiven i Greifswald och Stettin utan att finna något. Man kommer att fortsätta sökandet där.

De familjenamn du nämner, är de kopplade till Torgelow?

Hälsar
HD

2021-11-06, 13:37
Svar #3

Utloggad Hans Grunwald

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 15:47
    • Visa profil
Hej Hans-Dieter,
tack för ditt svar,
jag har kontaktat släktforskarförening POMMERSCHEN GREIFF , dessa invandare kallades efter sitt ursprung och hur de kom, helt enkelt GALL-människor (( GALL-Leute)) ( Gall= Galerre  Dessa finns i Galler Personenliste, jag kommer att få utdrag ur listan under närmaste dagarna

== Dina tyska vänner kan också kontakta mig direkt, eftersom jag har många kontakter==

1) Familjen VON LOEPEN/R kommer ifrån Finnland, stamnnade et tag i Pommern och flyttade sedan tillbaka till Finnland, men familjen VON LOEPEN/R är en stor adelsfamilj

2) Spalding (adlad) kommer ifrån en skotsk klan och är släkt med klan Ogilvie. En del av dessa filjer bosatte sig i Livland /Ingermanland

3)Fidler/Fiedler/Fiedlerus är också en landsflykting (1580) ifrån Schweiz som även är känd i de Baltiska staterna

här är en annan källa ::

ARIADNE-Mecklenburg-portal-uni-greifswald.de

hans

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna