ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ludvig Vilhelm von Pletz  (läst 418 gånger)

2021-10-27, 10:20
läst 418 gånger

Utloggad Jörgen Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 14:25
    • Visa profil
Jag återvände till en intressant ana, Ludvig Vilhelm von Pletz i min forskning. Det var ett antal år sedan jag hittade honom, mest som följd av andra forskares arbete. När jag nu försöker med lite källkritik, så hittar jag inte någon dödsnot på honom. En Tony Pettersson hade tydligen en kontakt med en nu bortgången släktforskare Ann-Britt, men följde i min okunnighet tyvärr aldrig upp källan ordentligt. Jag tar mig friheten att citera Tony (och om du hittar dig själv i detta forum, så återkom gärna!):



"Hej! Råkade se antavlan över Ludwig de Pletz på din sajt där det anges att han skulle dött i Polen 1704, vilket inte är helt korrekt. Enligt GMR 1701-1703 är rätt datum den 5 september 1702 i Krakow, Polen. Att det här missas av många släktforskare och andra beror på att han blev befordrad till korpral vid det andra korpralskapet vid överstelöjtnantens kompani strax innan sin död. Så vid Hult nr 3 står hans sventjänares namn.


Mvh Tony Pettersson"


Själv hittar jag inte någon generalmönsterrulla för 1701-1703 i Arkiv Digital, men hittar däremot von Pletz i Första Corporalskapen i Överstelöjtnantens kompanie, Andra Livgrenadjärsregementet/Östgöta kavalleriregemente 1703. Jag reder inte ut texten riktigt, men tycker inte att han ser ut att ha stupat vid den mönstringen: Generalmönsterrullor - Andra Livgrenadjärregementet (E, H) 282 (1703-1706) Bild 24 (AID: v66364.b24, NAD: SE/KrA/0023)


Jag tar tacksamt emot hjälp som kan visa Ludvigs öde. Han verkar ha varit rusthållare för Hult.

2021-10-28, 20:17
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Tony Pettersson är en bekant till min make, Tony bor i Hindstorp, Tjällmo. Hans telefonnummer finner du på www.eniro.se.










2021-11-02, 16:39
Svar #2

Utloggad Jörgen Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 14:25
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna