ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Jansdotter f 18 feb 1767 i Flobo  (läst 274 gånger)

2021-10-26, 19:36
läst 274 gånger

Utloggad Jan-Erik Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 13:36
    • Visa profil
Hej
Jag kört fast i min forska kring en anförvants syster, hon heter Anna Jansdotter f 18 feb 1767 i Flobo, Västanfors.
Hon får en son, Carl f 5 maj 1787 med Anders Westerfors.
Hon gifter sig 18 jan 1789 med Erik Mattsson Bergström troligen är även han född 1767. De får en dotter Anna Stina f 5 feb 1789 på Fagersta Bruk i Västanfors.
Anna och Erik dyker sedan upp i Österundas FB 1791 när de får sonen Johan Fredric den 16 dec.Detta trotts att de då är skrivna på Skattmansö, som om jag förstår det rätt ligger i Vittinge.


Har hittat dem på följande ställen;
Österunda kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/ULA/11823/C/1 (1779-1814) bild 49, sid 78, Utöver detta så hittar jag inget om dem vare sig i Österundas eller Vittinges kyrkböcker

Jag skulle vara tacksam om det finns någon som har ett uppslag på hur jag skall gå vidare
Med vänliga hälsningar
Jan-Erik

2021-11-01, 11:38
Svar #1

Utloggad Lars Åhnström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 21:27
    • Visa profil
Grattis  Jan-Erik!  Efter ett envist funderande och letande så har jag nu hittat dem i Ununge församling i Roslagen, nämligen i husförhöslängden AI:3  sidan 15
där Eric arbetar som hammarsmed. Flyttar således från bruk till bruk. Hoppas resten av din efterforskning går bättre.


Kan väl tillägga att sonen Claes är född i Ununge församling den 27 juli enligt F.B. CI:4 sidan 8.  Lycka till.  ;D

2021-11-01, 12:16
Svar #2

Utloggad Jan-Erik Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 13:36
    • Visa profil
Hej Lars och ett stort tack för ditt engagemang.

Tyvärr så flyttar familjen till Mariefors i Nyland, Finland redan 1796.
Tyvärr så har jag inga möjligheter att spåra dem vidare därpå grund av abbonemanget som jag har.
Med vänliga hälsningar
Jan-Erik

2021-11-01, 13:46
Svar #3

Utloggad Jan-Erik Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 13:36
    • Visa profil
Hej igen Lars
Jag ville bara informera om att jag lyckades hitta finska kyrkböcker på nätet, och att jag lyckades spåra dem bägge i Mariefors.
Bägge bor kvar i Mariefors tills de avlider bägge på samma dag 17 okt 1833, (måste ha varit en olycka eller liknande, men
det framgår inte i de uppgifter som jag har hittat).

De får ytterligare ett par barn.
Tack för värdefull information, utan din hjälp hade detta aldrig gått.
Med vänliga hälsningar
Jan-Erik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna