ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sunderbyns-Kråka  (läst 458 gånger)

2021-10-26, 12:46
läst 458 gånger

Utloggad Lars Drugge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:08
    • Visa profil
Jag har Nils Andersson Kråka (1545?-1600?) i mitt träd men får inte ihop födelse och död samt makar och barn eftersom det florerar olika uppgifter som inte går ihop. Jag hoppas att någon kan hjälpa mej att reda ut honom.


Några konkreta frågor att börja med:
1. Var han gift med Anna Olofsdotter Holm och när gifte de sig i så fall?
2. Var han gift med Brita Nilsdotter (1550-1592)?
3. Vad heter hans far? Anders Nilsson eller Anders Larsson?




Vidare nämns det en utredning som Olle Malmsten har gjort om släkten Kråka från Sunderbyn.
[/size]"Komplettering till kyrkoherde Albert Nordbergs utredning Om den norrbottniska birkarlssläkten Kråka, omfattande åren 1500-1992."
[/size]Var får jag tag på den?
[/size]
[/size]Och hur är det med Albert Nordbergs utredning? Finns den att få tag på?
[/size]
[/size]Mvh Lars Drugge
[/size]Vänersborg

2021-10-26, 15:53
Svar #1

Utloggad Sune Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1227
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:58
    • Visa profil
Här finns lite uppgifter om Kråka: http://matsoberg.se/data/documents/Slakten-Kraka-fran-Sunderbyn.pdf

Hör med Lulebygdens Forskarförening ang. boken.
Mvh
Sune

2021-10-27, 11:20
Svar #2

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 09:27
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Lite mer om släkten Kråka finns att läsa på sidan 4 i Lulebygdens forskarförenings medlemstidning nr 68: http://lulebygden.se/tidning/Tidning-LF-68.pdf. Ulf H Larsson har senare kommenterat att arvet bör ha gått på manssidan, så kyrkojorden bör inte ha kommit från hustruns släkt. En utförligare utredning finns i Lulebygdens forskarförenings medlemstidning nr 49. Den länkade artikeln är rättelser och kompletteringar till den tidigare artikeln. Tyvärr verkar den tidigare artikeln inte finnas tillgänglig på internet.

Albert Nordberg kallade stamfadern för släkten för Anders Kråka. Olle Malmsten identifierade honom som Anders Nilsson. Jag tycker att jag har visat att det istället var Anders Larsson som var far till Nils Andersson Kråka.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2021-10-27, 12:21
Svar #3

Utloggad Lars Drugge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:08
    • Visa profil
Tack för informationen från båda...får gå igenom mitt träd och uppdatera.




Men om Nils Andersson far hette Anders Larsson så borde hans far i sin tur heta Lars nånting. Då faller väl länken till Nils Hansson Djäkne som florerar runt?

2021-10-27, 13:37
Svar #4

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 09:27
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Olle Malmsten skriver i sin utredning om släkten Kråka att Nils Hansson Djäkn (underlagman i Västerbotten 1479-1498 och bosatt i Lungvik, Bjärtrå sn, Ångermanland) är en trolig stamfar för ätten Kråka i Sunderbyn. Han redovisar ingen källa till detta, utan bygger det på två antaganden:
1) Nils Hansson Djäkn var 1490-1492 underlagman för Norrbotten och bodde då troligen i Sunderbyn.
2) Att ätten kom att kallas Kråka kan bero på att Ångermanlands äldsta vapen var en sittande fågel, som bedöms vara en kråka. Statliga befattningshavare kom därför att kallas kråkor.
Som jag ser det är det inte särskilt troligt att Nils Hansson Djäkn bosatte sig i Norrbotten medan han var underlagman där. Inte heller ser jag härledningen av släktnamnet som sannolik.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2021-10-27, 14:41
Svar #5

Utloggad Lars Drugge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:08
    • Visa profil
Med den svaga kopplingen till Djäkne så lutar det starkt åt att jag släpper den...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna