ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eric Callmen Sviberg född 1781-02-07 Sviby Jomala  (läst 310 gånger)

2021-10-26, 11:17
läst 310 gånger

Utloggad Åsa Calmén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2023-10-08, 17:12
    • Visa profil
Hejsan
Jag söker min förfader Eric Callmen/Sviberg vart han tog vägen 30 mars 1824. Det står en liten notering i ”husförhörslängd” Wargsunda/Wästansunda om Kumo Harjavalta 30 mars 1824.
Hans fru Helena/Lena och deras barn dyker upp något år senare 1826 Gustavsberg, Värmdö i Stockholm som Änka.


Har försökt hitta i flyttlängder men utan framgång.


Mvh Åsa

2021-11-14, 21:02
Svar #1

Utloggad Eva Strömer Joklint

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2024-01-19, 11:23
    • Visa profil
Hej Åsa!
De är mina förfäder också! Deras son Eric Johan (nes) gifte sig med min farmors-mormors-mormor.

Min mamma och jag har hittat att de flyttade till Blidö - och därifrån till Waxholm 1825  och sedan till 1826 Värmdö där Eric dog 26 april 1829 enligt husförhörslängden för Wermdö. Jag hittade dem i Farestad, Värmdö där både sonen Elias och dottern Johanna (som fötts på Blidö) också dör.

Blidös husförhörslängder har ett glapp från 1823 så jag lyckas inte hitta dem där, men Blidö står som avflyttningsort i husförhörslängderna och även i några skrivelser jag beställt från riksarkivet.

Jag är i min tur extra nyfiken på Helena - varifrån hon kom, vet du det?
Jag har hittat henne som piga på Erics pappas gård, men innan det? Det står en födelseort i husförhörslängden från waxholm - men jag får klura vidare på vad det kan stå där. :)
Sedan är det såklart spännande att få reda på mer om varför de flyttade - allt du vet om det vore jag jättetacksam att få ta del av.

Glada hälsningar,
Eva Strömer Joklint

2021-11-15, 12:20
Svar #2

Utloggad Åsa Calmén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2023-10-08, 17:12
    • Visa profil
Hej Eva
Tack så mycket för intressant information om Eric Callmen.
Om Helena har jag tyvärr ingen information mer än att hon kommer från Harjavalta som ligger utanför Åbo. Har letat ganska mycket om mer information Helena men tyvärr inte funnit något.
Mvh Åsa Calmén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna