ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hitta Släkting  (läst 410 gånger)

2021-10-25, 12:51
läst 410 gånger

Utloggad Annelie Leszko

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2023-02-06, 10:15
    • Visa profil
Hejsan! Jag skulle Behöva hjälp att hitta föräldrar till Jonas Andersson född 1657 (har tyvärr inget datum) i Rya Backagård, Beateberg. Död 6 Dec 1719 i Rya Backagård Beateberg.  Hans hustru hette Marit Nilsdotter om Det kan vara till någon hjälp. MVH Annelie

2021-10-25, 17:40
Svar #1

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hej!
Jag har en anmoder Marit Nilsdotter i Backgården Rya som avled 1727. Enligt vad jag har kommit fram till hette hennes make Jonas Andersson och avled 1705-03-09 i Backgården, Rya 57 år gammal. Hans föräldrar var Anders Jonsson och Botilla. Detta har jag kommit fram till via mantalslängderna för Rya Backgården. Dem hittar man under Bällefors. Den Johan Andersson som avled 1719 verkar enligt mantalslängderna bott i Mellomgården, Rya. I dödboken nämns endast Rya, men för Jonas står det Backgården. I mantalslängden 1706 Rya Backgården står hustrun som Jons änka.
Jonas och Marits barn var enligt mina anteckningar en son f c 1684, Lars f ca 1686, en dotter f ca 1687 (dessa tre enligt mantalslängder) Nils 1692-1692, Anders f 1693, Nils f 1696, död 1780 (min ana).


Det vore intressant att jämnföra dessa uppgifter med dina då det verkar skilja sig gällande marits make.


MVH
Gerd Johansson
Gerd Johansson
Tråvad

2021-10-28, 14:42
Svar #2

Utloggad Annelie Leszko

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2023-02-06, 10:15
    • Visa profil
Hej! Jag har svårt att läsa så gammal stil, men jag har fått tips på Ancestry  med Johan och Marit (datumen so jag skrev) Barnen Nils ,Anders,och Nils stämmer med dina. Annelie

2021-10-28, 18:04
Svar #3

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Jag hade också svårt med den gamla stilen i början, men övning ger färdighet.  Allt man får från andra om det så är Ancestry, MyHeritage, Anbytarforum m.m. behöver man kontrollera. Det är lät att ha,na fel även för en van forskare. De första åren jag höll på svalde jag allt med hull och hår eftersom jag tänkte att andra kan mer än jag, därför är det rätt. Därför har jag fått ändra på en del efteråt. Nu går jag återigen igenom mina anor med familjer och har hittat lite småfel här och där. Inga grova än, men de kanske dyker upp. Familjen i Backgården kontrollerade jag I våras så jag är tämligen säker på att jag har rätt. Men det vore bra om de blev kontrollerade av någon annan utifall jag missat något ändå.
Hälsningar Gerd
Gerd Johansson
Tråvad

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna