ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Borlunda (M) FI:2 (1895-1937) Bild: 37 Sida: 33  (läst 302 gånger)

2021-10-23, 12:29
läst 302 gånger

Utloggad Christina Bayne

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2022-08-29, 11:27
    • Visa profil
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med dödsorsak för Nils Bernhard Larsson som dog den 27 maj 1923.Det ser ut som om det står "Insonial...
Vad står det och var betyder det?Har det något med självmord att göra?
Jag kunde inte hitta denna på Riksarkivets sida med digital åtkomst, därav hänvisningen till ArkivDigital.Borlunda (M) FI:2 (1895-1937) Bild: 37 Sida: 33

Tack på förhand.
Christina

2021-10-23, 13:25
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Christina!
 
I skrivande stund har jag tyvärr inte tillgång till ArkivDigital, men jag letade fram SCB-utdraget där dödsorsaken anges vara ”Insania (Vulnus Sclopetae)” (det korrekta ordet ska nog vara sclopetarium). Detta går att översätta ungefär till ”vansinne (sår från skjutvapen)”, så även om det inte sägs rakt ut att mannen begick självmord så har han åtminstone tillfogat sig själv en skottskada under någon form av sinnessjukdom, vilket orsakade hans död.



Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-10-23, 13:27
Svar #2

Utloggad Christina Bayne

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2022-08-29, 11:27
    • Visa profil
Tack Markus!
Ja, det sägs i släkten att han tog livet av sig men ingen vet hur. Olycklig kärlek.
Tack så jättemycket!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna