ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mathilda Person f. ca 1868 ,emigrerade till USA.  (läst 735 gånger)

2006-11-17, 22:09
läst 735 gånger

Utloggad Ann-Marie Gidå

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2014-07-09, 00:17
    • Visa profil
Hej Blekinge-forskare!
Jag söker Mathildas födelsesocken!
En yngling Janne Lantz f. 1867-10-07 i Örkelljunga begav sig på 1880-talet till USA utan att ta ut flyttningsbetyg. 1920 besökte han sin hemsocken. Då var han gift med en kvinna från Blekinge. De bodde i Chicago. Janne hade anställning på en industri, som tillverkade järnvägsvagnar.
 
  Eftersökningar har gjorts på Janne.Chicago var översvämmat av män,som hette John Landtz eller Lantz. Det är ovisst om den man som antages vara den rätte verkligen är det.Den valde är en John Landtz,som i Cencus 1900,1910 och 1920 omväxlande anges vara född 1867 eller 1868. 1920 har d?et fallit bort i efternamnet.
             
  Denne man gifte sig 4 aug. 1892 i Cook i Chicago med Mathilda Person från Sverige.Hon anges vara född växelvis 1868 och 1869 i augusti.John var snickare i the car schops, vilket var ett vanligt öknamn för Pullman Bolaget. Detta verkar vara en trolig arbetsplats. De fick barnen Mable i juli 1896,Frank i febr.1899 (dog troligen som liten, eftersom han inte finns med i fortsättningen) Emil 8 år 1910 och Ruby 3 år 1910.
   1910 var familjen bosatt i eget hus (troligen radhus - parhus eller liknande) i Cook.De hade då några personer inneboende,som kan ha varit tre syskon till Mathilda - den ene med familj.
Dessa personer var: Martin Pearson förmodligen född 1878,angavs vara 32 år.Han var född i Sverige och gift med en svenska,vars namn var Hundo.(kan ha varit ett likartat svenskt namn)Hon var 25 år och de hade sonen Otto 1 år. Martin angavs ha kommit till USA 1903.De andra inneboende var Theodore Pearson 28 år (singel) och John Pearson 22 år (singel) De var uppdelade på två hushåll. Jon Pearson bodde tillsammans med familjen Lantz.  
   Finns någon som känner igen namnen på dessa troliga familjemedlemmar och emigranter och vet varifrån de kom.
   Om Mathilda härstammade från Blekinge, är det tämligen säkert, att den funne John Lantz är den efterforskningen avsåg.
 
M.v.h.  Ann-Marie

2006-11-18, 15:46
Svar #1

Utloggad Leif Rasmusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 16:01
    • Visa profil
Hej Ann-Marie!
 
 Jag har en Mathilda Persdotter född 24/8 1868 i Öjamåla , Asarums socken. Hon emigrerade till Amerika den 27/6 1890 från Öjamåla. Hon hade flera syskon bl.a. en Martin född 10/3 1878 , Teodor född 16/9 1881 och John född 11/9 1886 , samtliga i Öjamåla. Föräldrarna är bonden Per Svensson född 19/10 1843 i Knaggelid , Asarums socken och Johanna Trulsdotter född 15/4 1847 i Öjamåla , död 9/9 1896 i Knaggelid.
 Kanske är denna Mathilda den du söker.
 
Mvh Leif.

2006-11-19, 01:14
Svar #2

Utloggad Ann-Marie Gidå

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2014-07-09, 00:17
    • Visa profil
Hej Leif !
 
1000-tack för de uppgifter,som du lämnat!
Det förefaller vara den rätta Mathilda. Är du släkt med henne?
  Det är inte jag som gjort efterforskningen på Janne Lantz utan en 4-männing till min far. Janne var kusin till hennes mor. Damen ifråga har ingen dator, men har släktforskat i många,många år. Jag ska lämna vidare ditt svar till henne. Vet du om Mathilda eller någon av hennes bröder hade kontakt med släkten i Sverige efter det de kommit till Chicago ?
  Uppgifterna är emellertid av stor vikt även för mig, eftersom jag håller på att skriva en bok om min farmors släkt och i den boken kommer även att lämnas upplysningar om Janne Lantz.
 
  Än en gång: TACK FÖR DITT SNABBA SVAR !
Nu gjorde du två personer jätteglada.
 
Hälsningar Ann-Marie

2006-11-19, 17:08
Svar #3

Utloggad Leif Rasmusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 16:01
    • Visa profil
Hej Ann-Marie!
 
Jag har inga andra uppgifter om Mathilda , jag är släkt med Mathilda på långt håll. Bonden Markus Jönsson , född omkr. 1695 och död (begravd) 14/3 1762 i Högaböke , Asarum , är vår gemensamma anfader.
 
Kul att det var rätt Mathilda och lycka till med boken.
 
Mvh Leif.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna