ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kerstin Olofsdotter Mo  (läst 375 gånger)

2021-10-22, 07:50
läst 375 gånger

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 14:36
    • Visa profil
Hej,
Kerstin Olofsdotter gift med Hans Åkesson i Mo, dog 1714.
Flera inlägg jag sett på nätet vill ha henne som dotter till Olof Nilsson, Figgamåla och skulle varit född 1660.

Jag hittar inget som knyter henne dit.

Jag har även sett att hon skulle vara född i Mo. Här fanns en Lars Hansson och Jb 1685 är inte lättläst men jag tyder att en Pål och Olof nämns.


Är det någon som kan hjälpa mig med fler uppgifter. eller är det stopp här?


 Med vänliga hälsningar
Claes

2021-10-25, 21:55
Svar #1

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1527
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:34
    • Visa profil
Kerstin Olofsdotter, f. 1660 i Figgamåla, Rödeby och dotter till bonden Olof Nilsson och Botil Persdotter, har jag antecknat som boende i Figgamåla och Hollstorp, Rödeby och g.m. Per Persson och Isak Svensson.



I Mo, Rödeby fanns på 1650-talet en bonde Olof Hansson, troligen son till Hans Olofsson och Töre (d. 1664) i Mo.
Ca 1655-1657 återfinns Olof Hansson i Mo bland indester / indesteder och Lars Hansson står för gården (länsräkenskaper för Kristianopel).
En del har antagit att Hans Åkessons (ca 1655-1711) hustru Kerstin Olofsdotter (d. 1714) i Mo var dotter till nämnde Olof Hansson i Mo.


Ca 1658-1661 betecknas gården i Mo som öde (mtl, jb, tiondelängd), men enligt en tiondelängd brukas hemmanet ca 1662-1669 av Lars Hansson (i Mo) och Åke Gummesson (d. 1680) i Skärvaboda, Rödeby.
Åke Gummesson var från Skärvaboda och g.m. Maria (d. 1689) och hade bl.a. två söner med namnet Hans: Nämnde Hans Åkesson i Mo och Hans Åkesson (d. 1708) i Kestorp, Rödeby och Västra Stensjö, Fridlevstad, g.m. Kerstin Nilsdotter och Kerstin Olofsdotter.
Eftersom namnet Hans var så viktigt i familjen kan man tänka att Åke Gummessons svärfar kanske hette så. Åke Gummesson brukade en del av hemmanet i Mo - kanske var hans svärfar Hans Olofsson i Mo?
I jb 1685 står om Hans Åkesson i Mo bl.a. något som jag tyder till att han var bördeman till halvt genom arv.


Hur släktskapen egentligen ser ut är svårt att säga utan ytterligare källor.

2021-10-26, 19:22
Svar #2

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 14:36
    • Visa profil
Hej o tack Jörgen,


Det finns inga fakta men indicierna stämmer med mina tankar.
Även Olof verkar ju vara ett viktigt namn.


Mvh
Claes

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna