ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gamla torpnamn samt Lunds universitets intervjuer  (läst 356 gånger)

2021-10-21, 17:37
läst 356 gånger

Utloggad Cilla Herneke-Olestad

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-06-07, 16:33
    • Visa profil
Jag har mina rötter i torpet Orrhult som tillhörde Engaholm i Alvesta (aringsås) Numera rivet efter förfall.

Jag har sökt information just om vilka arrendatorerna och torparna just under denna gård. Jag finner mycket men inget om Orrhult och börjar fundera på om det kan ha bytt namn under tiden. Jag tror att jag finner äldsta släkten där i början av 1750-talet men helt säker är jag på 1822 Jonas Nilsson, hans far var Nils Månsson-Flink född 1792. (Kan det ha varit ett torp som flyttats ifrån annat ställe.

Jag fick information om att Lunds unv. var uppe i Småland och intervjuade äldre befolkning i Slätthög men antar att det har skett på flera ställen. Hur kan man ta del av detta - hur går man till väga?

En i familjen flyttade 1939 till ett torp i närheten, Svensboda i Öpestorp. Det såldes för några år sedan och i mäklarens handlingarna stod att det var byggt på 1900-talets början men jag är mer än tveksam till att det är sant - vad jag förstod av äldre släktingar att det var ett gammalt torp som det flyttades till. Min mormor och morfar bosatte sig sedan där början på 1960 och bodde där tills mormor dog 25 år senare då 95 år gammal. Men jag undrar när torpet byggdes och vem som kunde ha bott där innan Anna Aronsson flyttade in 1939.

Hoppas någon kan ge mig lite ledtrådar.

2021-10-21, 18:01
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15311
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:06
    • Visa profil
Lunds universitets intervjuer kan ha utförts av  forskare eller  studenter  eller via utsända frågelistor.
Se Folklivsarkivets samlingar:
https://www.folklivsarkivet.lu.se/sok-i-samlingarna/manuskriptarkivet/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna