ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rotetorpet i Vena  (läst 505 gånger)

2021-10-21, 16:15
läst 505 gånger

Utloggad Sven Bergdahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2023-09-26, 12:30
    • Visa profil
I Vena förekommer på 1700-talet flera gånger namnet Rotetorp/Rotetorpet som adressuppgift.
Känner Vena-forskarna till om detta var ett specifikt torp (i så fall var?) eller om det är en
allmän benämning på soldattorpen?

2021-10-21, 16:35
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej Sven!

På släktingar.se har de räknat upp det som ett av torpen i socknen. Kan ju dock inte garantera att de har rätt.

https://www.slaktingar.se/forsamling/vena

Har du några källor där man kan läsa om Rotetorpet kan det underlätta för de som vill kolla upp det. Jag har dock funnit det på Plf:s cd, mellersta länet. Där finner jag endast två träffar i Vena då jag söker på "Rotett" under födelse.
Pär född 1756-10-19, far Johan Göransson
Olof 1755-06-06 med far Erik Gustafsson

1755 vigs även två par i Vena och där den ena partnern bor i Rotetorpet. Maria Persdotter Rotetorpet med Johan Hällström, samt Katarina Josefsdotter dito med Erik Gustafsson.
1778-06-08 vigs saltpeter verkmästare Sven Johansson Björkegren med en flicka Ingebortg Svensdr från Långmossen.

Ifall det inte finns någon expert på Vena här så kan du ju alltid försöka få tag på någon på Hultsfreds hembygdsförening som kanske vet.
https://hembygdhultsfred.se/

VH Klas

2021-10-22, 10:21
Svar #2

Utloggad Sven Bergdahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2023-09-26, 12:30
    • Visa profil
Tack Klas för dina uppgifter!
Min fråga föranleddes av bl a följande uppgifter från Vena C 1/2 (1707-1768):
sid 360 26 mars 1738 begravs Per Roos fr Rotetorp
sid 384 25 juli 1742 begravs pigan Anna Josephsdotter ifrån Rotetorp
sid 470 27 april 1755 gifter sig pigan Maja Pehrsdotter i Rotetorp med salpetersjudaren Johan Hellerström
sid 474 19 okt 1756 föds Pär, son till Maja Persdotter och Johan Göransson i Rotetorpet
Från C 1/3:
sid 382 20 dec 1778 gifter sig Dr o Saltb (?) Pehr Joensson i Rotetorpet med Kerstin Jonasdotter
Jag tror att Pehr är min ana 124, som utvandrade till Älghult i början av 1780-talet och blev soldaten Per Bohm.
Pers mor är Maja Persdotter, gift med Johan Göransson, som också kallas Johan Hellerström.
Johan Göransson är belagd, han föddes 23 febr 1723 i Tälleryd soldattorp, fadern var soldat Göran Nunnman.
Varför Göransson kallas Hellerström är oklart, kanske något slags soldatnamn?
Jag hade inte observerat din uppgift om Björkegren. Ytterligare en salpetersjudare i Rotetorp stärker tanken
att det är ett specifikt torp med anknytning till salpetertillverkning. Vid Pers födelse var samtliga dopvittnen
från byn Björkesbo. Kanske låg torpet där. Men varför hittar jag det inte i mantalslängderna?
Hälsn/Sven

2021-10-23, 13:11
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:54
    • Visa profil
Rotetorpet låg på Björksebo ägor, längst norrut på gränsen mot Gryssebo i Vimmerby landsförsamling (med hänsyn till salpetersjuderiverksamheten naturligtvis långt bort från annan bebyggelse). Det syns på 1784 års storskifteskarta över Björksebo (bilden nedan; ägostyckena med nr 82 är odlingsmark vid torpet Roten, vars stugor syns däremellan). Sjudaren Johan Göransson med hustru och två drängar återfinns t.ex. i 1775 års mantalslängd, sist under Björksebo.

Efter Johan Göranssons död i Rotetorpet 1785 tycks stället ha försvunnit; det finns inte upptaget i Vena A I:1.

2021-10-23, 13:44
Svar #4

Utloggad Sven Bergdahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2023-09-26, 12:30
    • Visa profil
Tack Bo,
problemet är löst!
Sven

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna