ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Catharina Carlsdotter  (läst 248 gånger)

2021-10-21, 15:05
läst 248 gånger

Utloggad Majvi Tillberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2024-02-13, 17:35
    • Visa profil
Hej! I födelseboken Fränninge (M) CI:2 (1784-1829) sidan 77 står min morfars moder Catharina född 1828-03-15 hennes moder heter Elna Nilsdotter, jag har försökt att följa henne och ser att Catharina Hete Carls dotter i efternamn, det tyckte jag var märkligt eftersom modern heter Nilsdotter och att ingen fader är noterad, så jag tog förgivet att hon är oä.
Jag hittade en Elna Nilsdotter som åldersmässigt passade in som moder till Catharina och tyckte att det stämde bra, Elna dog 1831 i barnsäng och Catharina blev tidigt utplacerad och står som värnlöst barn i Fränninge (M) AI:5 (1841-1844)  sidan 41 vä sida lägst ner och då trodde jag detta var för att modern var död. Men nu har jag hittat en annan Elna Nilsdotter i Fränninge (M) AI:1 (1813-1818) sidan 12 vä sida 4:e nerifrån där står en Elna Nilsdotter som är gift med Carl Nils Frisk, där har jag namnet Carl som i Carlsdotter som Catharina heter i efternamn men jag hittar inget mer på dessa personer.
Tänker jag rätt, för varför heter Catharina Carlsdotter I efternamn? Vad tror ni?
Tacksam för all hjälp!
Mvh! Majvi


2021-10-21, 17:03
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15323
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 09:52
    • Visa profil
Troligen hette Catharinas far Carl, därför hette hon Carlsdotter.
Catharinas mor var ogift piga 1828, då kan hon inte varit gift hustru 1816.
OM hon varit gift tidigare skulle hon kallats änka eller frånskild hustru men inte piga.
Den Frisk som Elna Nilsdotter gifte sig med 1816 var Car(abinjär) Nils Frisk.

2021-10-21, 17:44
Svar #2

Utloggad Majvi Tillberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2024-02-13, 17:35
    • Visa profil
Tack för svaret! Då avslutar jag Nils Frisk och behåller den Elna Nilsdotter som jag fört in som Catharinas Moder som dessutom stämmer bättre i ålder som står skrivet på Catharinas moder i födelseboken .
Mvh!
Majvi



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna