ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Agent men oklart vad....  (läst 605 gånger)

2021-10-20, 17:37
läst 605 gånger

Utloggad Sofie Strid

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2021-11-20, 12:24
    • Visa profil
Hej.


Hur kan man ta reda på om vad för sorts "Agent" som ens släkting hade som yrke?
Jag har försttt det kunnat vara lite av allt möjligt men var finner jag mer specifikt vad det kan handla om?
finns det arkiv någonstans om det ?




för när jag läser att det står att denne var agent står det så här:" arbetar som agent, är sällan hemma".
på annat ställe står det så här: "Mannen retar anknytning ss. "agent"..."


Jag blir så fundersam. All form av hjälp- tacksamt....




2021-10-20, 18:02
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15323
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:50
    • Visa profil
Livförsäkringsagent? Symaskinsagent?
Du måste  lämna fler uppgifter om vem det gäller 
och var du läser detta annars går det inte att ge ett svar.

2021-10-20, 19:29
Svar #2

Utloggad Sofie Strid

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2021-11-20, 12:24
    • Visa profil
Ja det rör sig om en ana:

John Rickard Strid, född 24 juni 1883 i Ljusdal.

Gifte sig 21 juni 1912 med en Signe Adele Aurora Lindberg född 1883 i Arvidsjaur.


De har ett mycket stormigt äktenskap, "svår äktenskap" enligt läkarens anteckningar med våldsamma inslag och utspelningar. Jag har fått fysiska utdrag ur hennes journalanteckningar  från Signes "in och ut" besök på ett par sjukhus.

Till en början förstod jag inte varför hon var sån men efter att ha nystat upp ett och annat
så börjar ju jag förstå varför hon var som hon var och det var inte lätt vara i äktenskapet med John Rickard.
Samtidigt var hennes släkt mycket "egendomlig"- oklart vad som menas med egendomlig, vet inte om det rör sig om de är samer? eller om de har nån intellektuell funktionsnedsättning? eller om det rör sig om nåt annat bara att de går liksom inte ihop...

Dock gällande Signes äktenskap med John Rickard...Julen 1925 får de sin kris och det blir rabalder i äkteskapet mer eller mindre och han blir häktad 9 Jan 1926 i Piteå (vet ej varför eller vilket brott det rör sig om.... men gissar på nåt med våldsamma inslag i äktenskapet men kan vara nåt annat).  Barnen som de har skingras runtom i sverige på fosterhem/bortadopteras/barnhem. Håller fortfarande på att nysta i det med barnen som skingrades och anledningen till det..

Som jag förstår är John Rickard Strid till en början skogsarbetare och järnvägsarbetare (troligtvis med och byggde järnvägen mellan Ljusdal- Bastuträsk- Vindeln. Men inte säker... har av ett våldsamt lynne...
I både journalanteckningar, kyrkbokföring och nekrologen (dödsberättelsen) som stått i Piteå tidningen mars 1966  uppges att han var Agent. Jag uppskattar tidsperioden ca 1912-1950 (han dog 1966...)

I Signes journaler som jag begärt fysisk utdrag från både Östersund/Umeå står det på olika ställen att John Rickard var agent och det beskrivs

"arbetar som agent, är sällan hemma" och längre ner i journalen står det "mannen retar anknytning ss. "agent".." Dessvärre får jag inte ut något mer kopplat till det.

SÅ jag undrar mest. vad kan det menas och var finns såfall eventuella arkiv kring det ?
handlar Agent om handelsvaror eller handlar det om något annat? med tanke på hans brutala historia.
var går jag till väga?

/sofie


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna