ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tegelsten  (läst 171 gånger)

2021-10-20, 09:40
läst 171 gånger

Utloggad Leif Tordbäck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1101
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 14:50
    • Visa profil
En anfader till mig med namnet Jöns Tegelsten fick tre barn i Tenala, Finland 1698-1702. Jag vet inget mer om honom eller om hustrun som hette Ingeborg Hansdotter. Sonen Jonas Tegelsten föddes 1700 och dog före 1768 i Antskog Pojo, Finland. Flera ättlingar med namnet Tegelsten återfinns senare i södra Finland.

Släktforskare i Finland vill gärna tro att det finns en koppling till Sverige via namnet Tegelsten. Margareta Johansdotter Tegelsten levde c:a 1635-1685 och är ev. född i Tegelsmora, Uppland. Fadern var Johan Johannis Tegelsten, kyrkoherde i Tegelsmora.
Margareta och hennes anor i Sverige finns bl.a. på www.geni.com.
Det finns också två inlägg på Anbytarforum från 2017 där Johan och dottern Margareta Tegelsten nämns. Här diskuteras dock inte en ev. koppling till Finland.

Jag söker nu information om och hur de olika Tegelstensläkterna i Finland och Uppland på 1600-talet skulle kunna hänga ihop. Jag behöver sannolikt en mansperson från den svenska släkten som flyttade till Finland, kanske en bror till Margareta? Eller en bror till fadern?

Alla tips mottages tacksamt.
Leif i Uppsala

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna