ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Avhysesman  (läst 367 gånger)

2021-10-19, 20:57
läst 367 gånger

Utloggad Peter Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 12:56
    • Visa profil
Hej,
Nyligen stötte jag på termerna avhysesmannen och avhyses i dödböckerna i Kråksmåla socken i Småland (Kråksmåla (H) C:2 (1818-1848) Bild 26 / sid 42, t ex).Jag har ägnat mig åt genealogi i många år, men aldrig stött på de termerna tidigare. Inhyses och inhysesman är ju vanligt förekommande kyrkböckerna allmänt, liksom undantag och undantagsman . Men inte avhysesman. Det förekom ju att man kunde bli avhyst från t ex en gård eller ett torp om man inte klarade att betala arrendet. Men i fallet Kråksmåla tycks termen användas för att beskriva den avlidne som en sorts titel. Bonde, torpare, soldat, skomakare, inhysesman, undantagsman förekommer frekvent, men nästan lika vanligt är avhysesman. SAOB ger en ledtråd där adjektivet avhyses kan betyda […]"utan åbo o. åbyggnad". Men det beskriver i så fall en gård utan brukare och byggnader och förklarar ju inte vad en avhysesman är.
Någon som har några tips?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna