ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Långshyttan – Matts Andersson o.h.h. Karin Jöransdotter  (läst 414 gånger)

2021-10-18, 21:58
läst 414 gånger

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2022-08-03, 12:22
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
I Västerås stifts herdaminne [Ekström, Gunnar: Västerås stifts herdaminne, II:1. 1600-talet. (Västerås 1971)] anges på sidan 466-467 angående kyrkoherden Johannes Jonæ Husbymontanus att han i sitt första äktenskap var gift med Gertrud Mattsdotter, dotter av Matts Andersson och Karin Jöransdotter i Husby.

I Husby socken i Dalarna - Tredje häftet [Utgiven av Husby Sockenbokskommitté] hänvisas på sidan 18 till en släkttavla upprättad 1793 över "hinshyttesläkten" och "några uppgifter" anförs. Bland annat att Karin Jöransdotter var ett av fyra barn till Jöran Björnsson (levde ännu 1544) och en Dordi. Karin Jöransdotter ska ha varit gift med Matts Andersson från Långshyttan och levde ännu 1577.


Innan jag börjar rota i domböcker undrar jag om någon redan gjort en närmare undersökning och kan bekräfta att det är samma Matts Andersson och Karin Jöransdotter som avses i ovan redovisad litteratur.


Vidare är jag nyfiken på den släkttavla från 1793 som nämns i häftet från Husby Sockenbokskommitté. Är någon närmare bekant med den i fråga om upphovsman, pålitlighet etc. och var finns den idag?


Tacksam för svar från någon som är bättre bevandrad i Husby än jag.

2021-10-19, 11:36
Svar #1

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 11:36
    • Visa profil
Hej.
Jag är själv ättling till Mats Andersson och hans hustru Karin Göransdotter. Dessutom har jag forskat en hel del i den s.k. Hinshyttesläkten. Hela Klosters AB arkiv inklusive ett omfattande arkiv för Hinshytte bruk och släkten där finns kvar, numera i Kommunarkivet Hedemora.


Den enda handling som inte har återfunnits är släktutredningen från 1793. Det anges att den skulle finnas vid tavlan över kaptenen Peder Larsson. Denna finns numera på Erasteels huvudkontor, f.d. Klosterverkens huvudkontor, i Långshyttan, men någon släkttavla har vi inte hittat.


Du får gärna ta kontakt med mig om du vill se kopior av släkthandlingar. Tyvärr finns inget nämnt i arkivet om Gertrud Matsdotter, där får vi lita till den utmärkte Gunnar Ekström och hans förträffliga herdaminne. I det här fallet uppger han Västmanlands handlingar 1609 som källa.


Hälsningar
Leif Olofsson

2021-10-20, 13:46
Svar #2

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2022-08-03, 12:22
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Tack Leif! Intressant med handlingar i bruksarkiven, då finnas det sannolikt täckning för det mesta som anges i sockenbokskommitténs häfte.


Vad beträffar Ekströms herdaminne så håller jag med, det finns ingen anledning att tvivla på uppgifterna där. Men jag vill gärna själv kontrollera källan och den volym Ekström hänvisar till gällande äktenskapet med Gertrud är nr 7 1609, vilken bör vara Landskapshandlingar, Västmanlands handlingar, SE/RA/5121/5121.09/1609:7 (1609). Länk till volymen.


En snabb genombläddring gav inget resultat, men där finns ett antal verifikationer och andra små "papperslappar" som jag inte lusläst och som möjligen kan innehålla uppgiften. Här hade man önskat att Ekström preciserade lite noggrannare än att hänvisa till en volym som i avfotograferat skick uppgår till 372 bilder.

2021-10-20, 19:45
Svar #3

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 11:36
    • Visa profil
Se Kopparbergs,Säters, Näsgårds län+Österdalarne tingsl häradsrätt (W) AI:7b (1640) Bild 3720 / sid 368 (AID: v222835.b3720.s368, NAD: SE/ULA/10597), där finns en rörig släkttavla med barnen efter Mats Andersson på Långshyttan, i den del som är upp och ned på sid 368 hittar du Gertrud.
Leif

2021-10-20, 20:51
Svar #4

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2022-08-03, 12:22
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Stort tack, det där är fullgott bevis för att Ekströms påstående är riktigt. I släkttavlan återfinns också dotterdottern Karin Johansdotter med maken Håkan H[ansson] i Skultuna, vilken är min koppling till Matts Andersson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna