ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Giftermål  (läst 510 gånger)

2021-10-18, 16:05
läst 510 gånger

Utloggad Sivert Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 429
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 13:31
    • Visa profil
Söker var och när Lars Jonsson (Cato) född Brålanda 1787 Aid v57581.b17 gifter sig.
Först med Hedvig Lundberg född Töran/Bolstad 1782 Aid v13608.b47.s87. Tror gift i Bolstad. Död Frändefors (P) C:2 (1803-1825) Bild 136. Levde Frändefors (P) AI:7 (1813-1819) Bild 99 / sid 91.

Sedan med Britta Maja Larsdotter född Ersson 1798. Hittar ingen födelsebok. Död 1846-02-28 i Frändefors. Aid v13608.b47.s87.

Möjligt med tips?

2021-10-18, 16:49
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Tipset är att titta i Bolstads vigselbok om du tror att han gifte sig där...  :)

Lars och Hedda finns som n:r 17 i Bolstad s:n 1810, lysning den 30/9 och vigsel den 28/12 (Bolstad E:1, s. 201).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-10-18, 17:20
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I Frändefors AI:8 (uppsl. 152) är Hedda struken, och Lars andra hustru är inklämd mellan raderna.

Hon heter Brita Maria Hjalmar (ser det ut som). Och det står att hon har kommit från Ör som n:r 8 (i inflyttningslängden) 1821.

Och i Ör finns vigseln som n:r 3 år 1821 (Ör E:1, s. 11). Här heter hon Brita Hjelmar.

Observera att ovanför dem i Frändefors hfl (både AI:7 och AI:8 ) finns en Lars Hjalmar/Hjelmer med familj. Jag säger inte att det är Brita Marias föräldrar - men det ser åtminstone misstänkt ut...  :)

Vad menar du med att Britta Maja Larsdotter är "född Ersson"?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-10-18, 18:21
Svar #3

Utloggad Sivert Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 429
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 13:31
    • Visa profil
Lars Jonson (utan Cato) gift med Britta Maja Larsdotter. (Frändefors (P) AI:8 (1819-1824) Bild: 137 Sida: 130).

Lars Jonsson Cato gift med Britta Maja Larsdotter Brålanda (P) AI:13 (1829-1833) Bild 244 / sid 238.

Har denna info: "My Heritage Släktträd 2020-08-17: Brita Maja Ersson (född Larsdotter). Gift med Nils Ersson före Cato." Lars Hjelmar är hennes pappa.

Har prövat att söka på Vigda i Frändefors efter 1820 då Hedvig Lundberg dog. Dotter Inga Maria Larsson född 1821. Men.. Larsson, inte Jonsson....

2021-10-18, 18:43
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Som jag skriver i mitt förra inlägg, så gifte sig Lars och Brita Maja i Ör. Hon var då piga (alltså ogift).

Uppgifter i antavlor hos My Heritage, Ancestry, Geni m.fl. bör aldrig tas på allvar, bara som tips för vidare forskning, om det saknas källor till uppgifterna (vilket det oftast gör). Och om det finns källor, så bör de kollas i originalen. Det finns så mycket tokerier i alla dessa antavlor, och de sprids snabbt vidare när forskare skriver av varandra utan att kolla uppgifterna.

Om Brita Maja hade varit gift med en Nils Ersson tidigare (vilket hon alltså enl. vigselboken inte varit), så hade hon inte fått hans patronymikon Ersson; hon skulle fortfarande hetat Larsdotter. Men det är typiskt för antavlor hos dessa företag att man envisas med att ge hustrun mannens namn.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-10-18, 18:53
Svar #5

Utloggad Sivert Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 429
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 13:31
    • Visa profil
Tack för kloka ord! Och bra info! Ska smälta och söka vidare! : - )

2021-10-19, 11:29
Svar #6

Utloggad Sivert Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 429
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 13:31
    • Visa profil
Ser en Britta Maja Larsdotter inflyttad till Ör; (P) B:1 (1816-1859) Bild 14 / sid 21. Nr 55. Raden ovanför 1821.
Ser siffran 1 i höger kolumn. Jag kan inte tyda vad kolumnerna innehåller på sidan 3. Gissar på antal som flyttar och medföljande? För summering och transport.

Funderar på om det finns två Britta Maja. Ser en Hjalmar/Hjelmar med Lars Jönsson; Frändefors (P) AI:10 (1824-1829) Bild 138 / sid 131.

Kan det vara så?

2021-10-19, 15:45
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I Örs inflyttningslängd 1820 har Brita Maja Larsdotter n:r 29. 55 är hänvisning till sidan i husförhörslängden (som är AI:7). De två sista kolumnerna är mycket riktigt antalet flyttande, män resp. kvinnor.

I flyttlängden står att hon kommit från "Gborg", vilket borde vara Göteborg, men i husförhörslängden står "Wborg", vilket inte gärna kan vara något annat än Vänersborg.

Det står Jonsson i Frändefors AI:10. Pricken, eller snarare ringen, sitter över J (man satte ofta en prick även över stort J).

Det är alltså samma par som i AI:8, och de har också samma barn. Därefter finns de på uppslag 164 i AI:11, innan de flyttar till Brålanda.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-10-19, 16:36
Svar #8

Utloggad Sivert Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 429
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 13:31
    • Visa profil
Tack för info, tips och tålamod!  : - )

Ska strukturera och kolla på detta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna