ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kumla (T) C:1 (1697-1749) Bild: 53 Sida: 107 Maria Swensdotter  (läst 302 gånger)

2021-10-18, 15:23
läst 302 gånger

Utloggad Anders Modig

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 21:18
    • Visa profil
Har problem att tyda texten om Maria Swensdotter f 2/2 1707.
Jag får fram följande fragment (rätt eller fel):
Maria,  Swen Larssons dotter i N:a Moos
Högvälborna. grefwinnan Fru Barbro Kruus
Jungfru Kerstin Bergh
..... Mäster...Johan
......Jöns Jönsson
Maria gifter sig så småningom med Olof Bengtsson, Mellan Åkerby. Det enda jag har om hennes bakgrund är noteringen i födelseboken, tänker att det kanske lönar sig att nysta bland hennes faddrar som samtliga uppges komma från Sörby. Ett problem är att hfl Kumla börjar först 1723.
Samtliga faddrar uppges vara från Sörby varmed väl måste menas Sörby i Kumla socken.

2021-10-18, 17:54
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5426
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:11
    • Visa profil
Det du inte fick med var Trädgårdsmästaren Johan och gårdsfogden Jöns Jönsson . De och jungfru Kerstin Bergh  på Säby.


Det finns 2 Swen Larsson som gifter sig till Norra Moos.
Vb 1701 C:1 s 39 Swen Larsson i Rafla (Rala?) o h Kerstin Larsdr i N Moos (bör då ha varit gift tidigare)
Vb 1702 C:1 s 55 Sven Larsson o Annika Svensdr i N Moos
Fb 1703 C:1 s 65 Brita, Swen Larssons barn i N Moos, dopv dr Olof Svensson, h Botill o Cherstin Svensdr alla fr N Moos

2021-10-18, 19:49
Svar #2

Utloggad Anders Modig

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 21:18
    • Visa profil
Tack Margaretha för hjälpen! Jag läste fel på Säby, tyckte det stod Sörby. Men nu har jag lite att spinna vidare på.
Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna