ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skola Arvidsjaur Glommersträsk Arjeplog 1890 -1910?  (läst 341 gånger)

2021-10-18, 11:56
läst 341 gånger

Utloggad Sofie Strid

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2021-11-20, 12:24
    • Visa profil
Hej.


Är det någon som vet vilka skolor som fanns i Arvidsjaur/Glommersträsk/Arjeplog 1890 tal?


Var det skillnad på skolorna för barn och barn med samisk bakgrund?


Hade släktingar som hade många pigor/drängar med "lapp" noterat av prästen enligt den tidens norm.
Det får mig att fundera om barnens skolgång...
ser flertal kunde läsa och skriva väldigt bra vilket gör mig nyfiken på hur skolundervisningen såg ut där och då.


Finns det arkiv om det någonstans? Barn som var inskrivna på x-skola?


//Sofie

2021-10-18, 12:35
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Folkskolornas arkiv där det också kan finnas elevliggare bör finnas kvar i kommunarkiven i Arvidsjaur och Arjeplog (om de inte överlämnat äldre handlingar till något annat arkiv, men då har de förstås information om detta). Materialet är säkerligen inte digitaliserat men det går att beställa kopior.

Ett par länkar om skolor i Arjeplog som kanske kan vara intressanta:

http://www.tam-arkiv.se/share/proxy/alfresco-noauth/tam/content/workspace/SpacesStore/83243cd8-5dfd-478d-bc92-7518121be8fb/download/ASU_089_090.pdf

https://digital.ub.umu.se/node/124838

2021-10-18, 22:12
Svar #2

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 289
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:48
    • Visa profil
För skolor inom Arvidsjaurs kommun finns uppgifter i kommunens arkiv, som mig veterligen inte är tillgängligt digitalt. Där framkommer även vilka som var inskrivna i resp. skola. Det fanns skolor, bl.a. ambulerande skolor där undervisningen flyttade mellan olika byar terminsvis.


Om man kan beställa kopior känner jag inte till eftersom jag har besökt kommunalhuset och själv läst de delar som intresserade mig. För ev. besök så ring i förväg och kolla om det är OK. Kommunen är liten och bemanningen därefter.


Om man vill läsa om undervisningen före kommunens tillkomst på 1860-talet finns information i sockenstämmoprotokoll. Dessa är tillgängliga både i Riksarkivets och ArkivDigitals databaser, vilket är en fördel. Men de är omfattande och avhandlar inte bara skolan. Har man tid att läsa så finns dock mycket spännande att läsa där.


Lycka till, hälsar
Maiken
Maiken Arvidsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna