ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Valne i 1600-talets första hälft: Kristier(n) (Kristen) Jo(e)nsson  (läst 212 gånger)

2021-10-13, 20:49
läst 212 gånger

Utloggad Jonas Arnell-Szurkos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2022-11-22, 10:37
    • Visa profil
    • arnell.cc
Hej!

Jag har fått hjälp i släktforskning och har förstått att min ff ff ff ff f var nedanstående Kristier(n) (Kristen) Jo(e)nsson. Finns det något sätt att nå mer information om honom? Ex. norsk/danska källor?

KRISTIER(N) (KRISTEN) JO(E)NSSON

Bonde i Valne i Alsens socken i Jämtland, levde ännu 1648 (se nedan, Alsen LIa:1, s 78). En son till honom uppges född 1635. Hans hustru då uppges ha hetat Karin Jonsdotter (Eftersom man inte fick gifta sig före 15 års ålder bör han vara född före 1620, min fundering). Om namnuppgiften är korrekt var det en annan kvinna än den Karin som efterlevde honom; den kvinnan hette nämligen Larsdotter.

Det hittills äldsta påträffade belägget på Kristens i Valne namn är då Christen Walnes son döptes den 1 maj 1642.

Christen Walnes son noteras det äldsta år som dopbok finns för Alsen, 1642. Här är hemvisten, Valne, på det i Danmark-Norge inte ovanliga sättet efterställt förnamnet (utan något i emellan). Nästa antecknade barn 1646 skrivs Christen Valnes Son , 1648 Christen Valnes Son.

Ingen från Valne synes antecknad i den äldsta dödboken från pastoratet, för 1642-48. Christen Joenßon i Valne är antecknad som en av dem som den 18 september 1648 valdes till sexmän.

(Dopboken 1642 52 och 1656 (senare hälften av året) 1668 är genomgången.

Alsen LIa:1, s 78. Kyrkoräkenskaperna är genomgångna från 1645, då de börjar innehålla personnamn.

Äldsta vb genomgången, 1642 1668.)
Information not shared
is lost

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna