ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hierton/Hjerton  (läst 165 gånger)

2021-10-10, 19:02
läst 165 gånger

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:49
    • Visa profil
Jag hänvisar till diskussionen under Varberg om släkten Hierton(n), https://forum.rotter.se/index.php?topic=9559.msg145858#msg145858. Min fråga är om det finns något bevis eller indicium, förutom det särpräglade namnet och yrkesvalet, för att Håkan Andreas Hierton, döpt i Eftra 1705-04-27, är identisk med krononlänsmannen och kommissarien Håkan Andreas Hierton i Finja. Mitt tidigaste fynd beträffande kommissarien Håkan är från bouppteckningen efter länsmannen Anders Tydell i Tyringe Finja socken 1746-03-19 (Västra Göinge HR FIIa:4 nr 74). Han gifter sig med Tydells änka Greta Roos 1747-01-12 i Finja (Finja (L) CI:1 fol. 67 r.) och bosätter sig i Tyringe fram till sin död. Ingen Hierton förekommer som fadder till något av parets barn, och varken han eller hustrun förekommer som fadder till någon av Sven Hiertons övriga barnbarn.
M.v.h. Bertil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna