ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johanna Christina Johansdotter 1801-1829  (läst 366 gånger)

2021-10-10, 15:52
läst 366 gånger

Utloggad johan westermark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 22:05
    • Visa profil
Hej min förmoder på farmors sida född Johanna Christina johansdotter 1801 i gamla varvet göteborg av föräldrar Volontären Johan Peterson Nordenholm 1766-1806 i tbc.
mor Catharina Bohlin 1754 alt 1764/67 fr Marsstrand..är nog född uä. ingen härkomst på föräldrarna.

Jag ser att Johanna Christina får ett barn eller vi vet att hon får en son Nils 1823 utav lantbrukar sonen Såne Håkansson 1795-1830? dör också tidigt, Han köper sig fri från faderskapet. Varför köpa om man är oskyldig?

Nils föds  i Eka Åryd växer upp i Mjällby som fiskare o dör 1884.
Vad jag vill veta ,det står att familjen Nordenholm flyttar från Göteborg ca 1804 till Åryd i Blekinge , Johan dör redan 1806 , Johanna 1829.

 mormor till Nils han fostras tydligen i hennes hem då hon överlever sin dotter Johanna C.?? Det är där jag är osäker. Åryd finns inte bland våra papper från en som sökte på 1970 talet för vår räkning. Men var i Åryd, fick hon flera barn o vad blev det av mormor?? Som ni ser mycket grubblande, är detta rätt uppfattat , nedskrivet eller gått via mun. Någon som vet nåt ?

2021-10-11, 21:36
Svar #1

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2956
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 07:23
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Jag ser att Johanna Christina får ett barn eller vi vet att hon får en son Nils 1823 utav lantbrukar sonen Såne Håkansson 1795-1830? dör också tidigt, Han köper sig fri från faderskapet. Varför köpa om man är oskyldig?

Om man letar upp uppgiften om Nils' födelse i Listerlandets släktdatabas (https://db.lister-gen.se/getperson.php?personID=I5266&tree=tree), och följer hänvisningen till original-texten i Hällaryd CI:5, s 204*, så framgår där väldigt tydligt att det är Johanna som betalat böter, och att Sone Håkansson visserligen sagts vara far till Nils, men att han frikänts från faderskapet.

Trots det har Nils registrerats i Listerlandets släktdatabas som son till Sone. Han har ju gått under patronymikon Sonesson resten av sitt liv, så det är ju möjligt att Sone H. ljugit sig ur faderskapet -- men det finns helt klart andra möjligheter, också! Så du kan inte ta faderskapet som ett faktum.

--

† som du hänvisar till i tråden om Johan Nordenholm
* även AD: Hällaryd (K) CI:5 (1794-1829) Bild 1070 / Sida 204 (AID: v95865a.b1070.s205)
mvh /staffan -- BFiles

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna