ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var ligger Långön (Karlstad)?  (läst 455 gånger)

2021-10-10, 09:46
läst 455 gånger

Utloggad August Linnman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2023-02-07, 23:23
    • Visa profil
    • Blandade rötter och nötter
Hej!

Jag försöker lista ut var min FFFFFFF Carl Gihl (1723-1775) tillbringade sina sista år.
Hans dödsnotering har jag: Karlstad stadsförsamling FI:1 sid 75, vänster uppslag, post 3.
Där står dödsort "Långön". Men var låg det? Jag har gått igenom landsförsamlingens husförhörslängder, tittat på gamla kartor m.m. men hittar inget. Det finns dock en "Långön" strax utanför Kristinehamn, men det känns lite för långt bort, och borde väl ligga i en annan socken (Väse? Ölme?).

Trots att jag har massvis med rötter i Värmland är jag ganska okunnig om landskapets geografi och tar tacksamt emot alla tips från kloka rötterforumfolket.
Med vänlig hälsning
August Linnman

2021-10-10, 10:11
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Hej August!
Om du ser på kartan, så ligger staden på en rejält lång bågformad ö.
Ön var delad på tre hemman, samt staden.
I nordväst låg hemmanet Långön.
Södra delen, där gamla flygfältet ligger, bestod av hemmanet Bjäfsen.
Östra delen var Tormestad och i centrum staden.
Se även denna karta:
https://historiskakartor.lantmateriet.se/hk/viewer/internal/1780k-1@1857/0005elue/k17k/REG


2021-10-10, 10:58
Svar #2

Utloggad August Linnman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2023-02-07, 23:23
    • Visa profil
    • Blandade rötter och nötter
Tack Gunnar!

Det var värdefull information. Då är det rätt spår att leta i HFL:er för Karlstad. Här har jag en liten snubbeltråd för "Långön" finns inte uppsatt som ortsnamn i landsförsamlingen. Men skam den som ger sig, jag letar vidare  :)
Med vänlig hälsning
August Linnman

2021-10-11, 10:12
Svar #3

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Nej det hör nog till staden. Kartan jag la ut en bild från är från ca 1885, och där ser du att landsförsamlingen kommer ner med en snutt längst upp, där Våxnäs ligger. Så stadsförsamlingen var mer än bara den tätbebyggda staden. Se även:
https://kartbild.com/?fbclid=IwAR3DYEAhdStJJM7kU0j4hJTfqlHfvgBKLKqxZp4rHg5nzWT30Fj4TpgfArQ#13/59.3647/13.4759/0x10

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna