ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adopterad i Osby  (läst 433 gånger)

2021-10-08, 17:39
läst 433 gånger

Utloggad Gunnar Ljunggren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 14:17
    • Visa profil
Min far, Viking Ljunggren, var född 1915 i Stockholm av ogift mor, Thomasine Nord, och känd far, boende i Oslo. Far bodde med sin mor på olika ställen i Stockholm men flyttade i småbarnsåldern till Osby där hans mor var född. Jag tror att hon dock själv bodde i Stockholm under denna tid. Någon stans står att fars morfar, Nils Nord, adopterade far men i Nils bouppteckning står inget om detta, och i den vevan, mitten av 30-talet, flyttade också far tillbaka till Stockholm. Min allmänna fråga är nu: Var registreras adoptioner för boende i Osby under ca 1920-30? Kan man leta "enkelt" i register el måste man leta upp originalhandlingarna? Och i så fall, var finns dessa? Har också funderat på var han gick i skola, om det finns skolmatriklar tillgängliga osv. Detta var ju ingen "föräldralös" adoption utan kanske ett bra sätt för far att få växa upp i Osby medan hans mor bodde i Stockholm.

2021-10-08, 17:58
Svar #1

Utloggad Marianne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 469
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 10:25
    • Visa profil
Hej!
Viking står med som "Fosterson" hos morfadern Församlingsboken Osby år 1917-1928 sid 820.
son u.ä. till arkitekt Åke Ljunggren och ogifta Henny Tomasine Nord.


Jag antar att fosterson är inte adopterad.
Någon annan som har sva på Gunnars generella frågor?

2021-10-08, 18:13
Svar #2

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15323
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 10:20
    • Visa profil
Arkiv från skolor i Osby förvaras i Osby kommunarkiv.
Adoptioner beviljades av häradsrätt/rådhusrätt.
Pojken kom till Osby 1923 och flyttade till Stockholm igen 1932.
Han står som nämnts som fosterson, då var han inte adopterad.
Osby kyrkoarkiv, Församlingsböcker (inbunden serie), SE/LLA/13300/A II a/10 (1928-1935), bildid: 00113131_00061, sida 658
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00113131_00061

2021-10-09, 00:14
Svar #3

Utloggad Gunnar Ljunggren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 14:17
    • Visa profil
Tack, båda två, för snabba och intressanta kompletteringar av det jag själv hittat. Skamligt nog vet jag inte skillnaden mellan fosterbarn och adoptivbarn, men det skall jag ta reda på. Frågan är ju också om fosterbarn registrerades på samma sätt som adoptivbarn eller om det mera var som en inom-familjen-aktivitet. Far måste ju ha levt några år tillsammans med sin mormor och morfar under de första skolåren. Kanske kunde en dylik relation tas tillbaka av någon av parterna? (Skall kontakta Osby kommunarkiv och se vad det kan ha betr skolkataloger.). Det är också litet intressant att hans morfar står som husägare men det inte står något om det i bouppteckningen från 1935. Trots det hade min farmor, som jag tror, det huset i Osby som sommarhus under alla år jag minns, trots att hon inte hade några avancerade jobb och dessutom var ett av ganska många syskon. Om hon ärvde huset, varför bara hon? Hade hon fått något arv från Axel (se nedan) när han avled 1941? Har dock inte letat efter någon bouppteckning i Norge, om det går att hitta på samma sätt som hos oss!?
Far var också arkitekt och bodde med farmor tills han gifte sig. Farmor skrev sig alltid född 1889 fast hon egentligen var född 1886. Det kanske kändes bra i början för fåfängan, men hon fick då också pension tre år senare än om hon hållit fast vid rätt födelseår.
Ett sidospår i detta är att farfar, som för mig var helt okänd tills jag började släktforska för ett tiotal år sedan, hette Axel Ljunggren, född i Agnetorp 1882. Bodde som vuxen i Stockholm, var arkitekt, har ritat ett antal kvarvarande hus i Solna, flyttade sen till Kristiania, där han bl.a ritade några trafikplatser som fortf finns kvar. Gifte sig där och avled 1941. Fick inga barn med sin hustru, vad jag sett.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna