ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Petter Öjelund  (läst 509 gånger)

2021-10-06, 18:02
läst 509 gånger

Utloggad Christina Swanström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 19:43
    • Visa profil
Jag har en ana vid namn Petter Öjelund född 1761 i Kärråkra Älvsborgs län, kärråka C:2 sidan 103, Öjelund var soldatnamnet. Han Var ryttare i Västgöta Kavalleriregemente.Jag har följt honom fram till hans död 14 maj 1797,Södra Vånga C.2 sidan 83,med en hel del händelser där emellan, bla mönstring på Axevalla Hed.Har av en händelse när jag googlade hans namn hamnat på en sida om Skagerraks kapare (Bohusläns muséum) där en Petter Öjelund nämns i händelsen om kapningen av det ryska skeppet Kilduin år 1788.Han var utkommenderad Till Marstrand på uppdraget tillsammans med Johan Petter Ternstedt,furir, + fler mannar.Petter och Johan har jag sett kommer från samma område/socken.Är det någon som känner till något om detta eller vet var jag kan få dessa uppgifter bekräftade ?Hur går jag vidare ?Hade ju varit kul och spännande att veta om det var min Öjelund som var med på så här spännande saker. Tack på förhandMvh Christina

2021-10-07, 21:52
Svar #1

Utloggad Börje Borjesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2022-02-20, 09:27
    • Visa profil
Jodå, du är rätt på det. Det var vår ana Petter Öjelund som var med och kapade den ryska fregatten. Händelsen är omskriven i "Torp och backstugor i Kärråkra" av Berndt Evertsson.

Petter blev antagen som Ryttare 1781 för rusthållet Baggården i Öjelunda by (därav soldatnamnet Öjelund). Hans andel i "kapet" lär ha räckt till att köpa gården Jonstorp i Södra Vånga dit han och familjen flyttade (från Blidsberg) i början av 1797 och där han dog senare samma år.

Petter var min fm mf ff m brors son son.

Hälsningar
Börje Börjesson

2021-10-08, 09:56
Svar #2

Utloggad Christina Swanström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 19:43
    • Visa profil
Hej Börje,
Tack Tack Tack! för svar och vad roligt att äntligen få det bekräftat. Petter är min ff fm ff.
om jag fattar dig rätt så börjar din koppling alltså hos ett syskon till Petters farfar ?
Tack för tipset om boken, den får jag kolla upp.


Vet du om det finns fler källor om denna händelse, krigs- eller millitära källor?


Tack än en gång för ditt svar


Vänliga Hälsningar
Christina

2021-10-09, 15:56
Svar #3

Utloggad Börje Borjesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2022-02-20, 09:27
    • Visa profil
Hej igen,
Det gick för fort när jag utnämnde Petters farfar. Hans föräldrar heter Lars Persson född troligen i mars 1732 i Häggryda (födelsenotis saknas), död 1772-08-23 på samma ställe och modern hette Britta Andersdotter f Smedstomten Kärråkra 1731-10-06, d 1806-04-22 i Häggryda. Farfar heter Per Andersson, d ca 1748-1750 i Häggryda och farmor heter Ingrid Jönsdotter f 1710-01-16 i Smedstomten, d 1767-03-29 i Häggryda. Nu blev jag släkt med Petter på många sätt, närmast är han min mf ff mm m halvbrors son.

Jag har inte tillgång till Berndts bok just nu men jag vet att han grävt djupt i Domböcker och annat. Jag skall kolla när jag kommer hem om han har några källhänvisningar. Händelsen borde rimligen vara dokumenterad i militära annaler.

Hälsningar
Börje

2021-10-09, 23:27
Svar #4

Utloggad Christina Swanström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 19:43
    • Visa profil
Hej igen Börje,


Ja det är inte alltid så lätt att hålla reda på turerna i släktleden långt tillbaka. För mig går det ju mer i rakt nedstigande led så det är lite lättare, (i det här fallet ;D [size=78%]).[/size]
Vad Petters föräldrar hette visste jag men jag hade inte farmors och farfars namn. Det var några år sedan jag forskade på Petter då jag körde fast och kanske stoppade jag innan jag fick deras namn eller så hittade jag dem inte i böckerna, jag kommer inte ihåg.

[/size]Hur som haver, spännande är det[size=78%] :) .
[/size]Hittar du några källhänvisningar får du gärna tipsa mig om dem. [size=78%]
[/size]Vänliga Hälsningar [size=78%]
[/size]Christina[size=78%]

2021-10-24, 17:13
Svar #5

Utloggad Börje Borjesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2022-02-20, 09:27
    • Visa profil
Jag har nu kollat i "Torp och backstugor i Kärråkra socken". Historien om Petter Öjelund sägs vara en muntlig tradition nedtecknad av Carl Öman (1870 - 1955): "Öjelund var med om att kapa en rysk fregatt "Kildnin". Den fördes till Marstrand och dess värde uppskattades till 240 000 Riksdaler. Händelsen inträffade 1788 och de medverkande fick stora belöningar. Det finns dock inga skriftliga belägg för att Petter Öjelund verkligen deltog."

Historien rimmar ju ändä väl med vad du funnit i "Skageracks Kapare" så jag tror nog vi kan utgå från att det hela är sant.

Hälsningar Börje

2021-10-25, 00:35
Svar #6

Utloggad Christina Swanström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 19:43
    • Visa profil
Hej,


Ja det är nog troligt att det är sant, i annat fall är det ju ändå en krydda i sin släktforskning när det dyker upp en händelse som denna som på ett eller annat sätt berört en ana.
Tack för dina svar och ditt engagemang i frågan som nu kommit till sin klarhet på ett tydligare sätt.


Med Vänliga Hälsningar


Christina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna